brojač poseta

понедељак, 18. јануар 2010.

Bela tehnika se masovno kvari!

Čak 3.600 kupaca u Beogradu žalilo se prošle godine inspekciji na kvalitet aparata za domaćinstvo. Najčešće se kvare frižideri, veš-mašine i kompjuteri

s1
Ni tehnika nije što je nekad bila

Kupovina kao lutrija... Ni tehnika nije što je nekad bila

U Beogradu je prošle godine 3.600 potrošača podnelo prijavu Tržišnoj inspekciji žaleći se na kvalitet bele tehnike i aparata za domaćinstvo! Šef Odeljenja za zaštitu potrošača Nada Đorđević kaže da kupci najčešće reklamiraju frižidere, šporete, veš-mašine, televizore i kompjutere!

a1

Zamena pokvarene robe po punoj ceni

Petar Bogosavljević kaže da prodavac ima obavezu da kupcu neispravnu robu vrati po ceni po kojoj je on kupio određeni proizvod.

- Neki dan smo imali slučaj da prodavac odbija da kupcu za neispravne cipele vrati istu sumu novca koju je on dao kada ih je kupovao. U zakonu je ova odredba vrlo neprecizno definisana. Međutim, tu ne sme da bude dileme jer svuda u svetu je ta odredba vrlo jasna, pogotovo u uslovima visoke inflacije. Potrošač pri povraćaju robe mora da dobije iznos koji je dao u trenutku kupovine, odnosno uvećan iznos ako je proizvod u međuvremenu poskupeo. Na taj se način potrošači štite od inflacije - objašnjava Bogosavljević.

Na adresu Tržišne inspekcije mesečno stigne oko 300 žalbi na neispravnost bele tehnike i kućnih aparata. Prema rečima Nade Đorđević, u najvećem broju slučajeva žalbe se rešavaju poravnanjem, a kada je prigovor osnovan, prodavci se trude da zadovolje potrošača.

Roba sa deponije

- Ukoliko je prigovor opravdan, kupac ima pravo da za kupljenu robu traži povraćaj novca ili da izvrši zamenu za neku drugu robu - kaže Đorđevićeva.

Ona je istakla da za Tržišnu inspekciju veliki problem predstavlja i to što građani koriste zanatske usluge majstora čije reklame se nalaze na flajerima u poštanskim sandučićima ili su izlepljene po drugim mestima.

- Ti brojevi telefona se menjanju i često ne možemo da stupimo u kontakt kako bismo izvršili reklamaciju - objašnjava Đorđevićeva, i dodaje da se potrošači uglavnom žale na kvalitet urađenog posla i cenu usluge koja im je naplaćena.

Predsednik Nacionalne asocijacije zaštite potrošača Goran Papović kaže za Press da je Srbija, kada se radi o uvozu bele tehnike i kućnih aparata, postala deponija Evrope i zemalja Dalekog istoka!

- Pošto kod nas ne postoje uređeni standardi kvaliteta i adekvatna kontrola, na našem tržištu završava roba koja se u Evropi povlači iz prodaje i vraća proizvođaču. Često se dešava da se ta roba pokvari istog dana kada je kupac doveze kući. Zato jedva čekamo da se usvoji novi zakon o zaštiti potrošača, koji predviđa da ako se kvar desi u prvih šest meseci, kupac ima pravo da vrati robu i dobije natrag svoj novac. Znači, ako se kvar desi u prvih šest meseci, smatra se da je roba kupljena neispravna - ističe Papović.

s2
Ni tehnika nije što je nekad bila

On otkriva za Press da je na adresu Nacionalne asocijacije za zaštitu potrošača u 2009. godini stiglo oko 9.000 žalbi na kvalitet kupljene robe.

- Najveći deo tih žalbi odnosi se na loš kvalitet bele tehnike i kućnih aparata - ističe Papović.

Petar Bogosavljević iz Pokreta za zaštitu potrošača Beograda kaže za Press da nije tajna da Srbija spada u grupu zemalja sa vrlo niskim stepenom zaštite prava potrošača!

- Više od 3.000 žalbi koje su nam pristigle u toku prošle godine potvrđuju da se najveći problemi javljaju kada je u pitanju bela tehnika, kućni aparati, kompjuteri, mobilni telefoni i zanatske usluge. Gledano pojedinačno, najčešće se radi o žalbama na kvalitet veš-mašina, frižidera, zamrzivača, mašina za pranje posuđa i kompjutera. Značajan je i broj pritužbi na kvalitet automobila, a potrošači nam se vrlo često žale i na kvalitet obuće i hrane - ističe Bogosavljević.

a2

Papović: Novi zakon mnogima ne odgovara!

Goran Papović objašnjava da je u Srbiji još na snazi uredba iz 1970. godine o stavljanju robe u promet za koju je obavezna garancija.

- Ovi problemi trebalo bi da budu rešeni kada dobijemo novi zakon o zaštiti potrošača, ali i nove uredbe i pravilnike o stavljanju robe u promet. Zakon je već trebalo da bude usvojen, ali kasni zbog neverovatnih pritisaka ministarstava. Njima, naravno iz različitih razloga, ne odgovara da on bude usvojen, jer bi mnogo toga moralo da se promeni kada ovaj zakon počne da se primenjuje - ističe Papović.

Prevare sa popravkama

Naš sagovornik upozorava da najveći broj kvarova na beloj tehnici, aparatima za domaćinstvo, kompjuterima i mobilnim telefonima nastaje u periodu neposredno po isteku garantnog roka, pa su građani prinuđeni da popravku plate iz svog džepa.

- Potrošači su tada prinuđeni da sami plaćaju popravku faktički novih aparata. Nekada su te popravke toliko skupe da im se uopšte ne isplate, pa nemaju kud nego da kupe novu robu - kaže Bogosavljević.

Bogosavljević upozorava na nepošten odnos pojedinih prodavaca i proizvođača prema potrošačima.

- Recimo, kupac kupi mašinu za veš koja se posle mesec dana pokvari. Trgovac osporava zamenu i upućuje kupca na servisera. Serviser dođe, pogleda i kaže da se radi o kvaru koji zahteva deo koji se nabavlja u inostranstvu. „Popravljena" mašina bude vraćena posle mesec dana, a onda se ubrzo opet pokvari. Serviseri dođu, opet je odvezu na popravku, a kupac za sve to vreme pere veš na ruke - priča Bogosavljević.

Нема коментара: