brojač poseta

петак, 11. децембар 2009.

Vožnja kroz novi zakon o bezbednosti saobraćaja

Predstavljamo vam propise i kazne koji će se od sutra primenjivati na srpskim drumovima

Ako vam na kućnu adresu stigne poziv da se zbog saobraćajnog prekršaja javite policiji, a vi policajca niste videli niti vas je zaustavio na putu, nemojte se iznenaditi. Novi zakon o bezbednosti saobraćaja, koji će sutra početi da se primenjuje, predviđa postavljanje kamera pomoću kojih će se otkrivati tri vrste prekršaja: prolazak kroz crveno, prekoračenje dozvoljene brzine i korišćenje žute trake.

SNIMAK - U prvoj fazi biće postavljeno 15 ili 16 kamera u Beogradu, ali postoji potencijal za mnogo više jer Beograd je veliki grad. Nama nije cilj da sankcionišemo hiljadu prekršaja, već je suština kamera da se vozači odvrate od činjenja prekršaja - kaže za „24 sata” Dragan Bogosavac, načelnik Uprave saobaćajne policije Policijske uprave za grad Beograd.
Trenutno je u toku pozicioniranje kamera, a njihova primena mogla bi da počne za nekoliko dana.
- Za mesec dana svi u gradu će znati gde su kamere i imaćemo disciplinu na pozicijama gde su postavljene, ali postoji opasnost da će vršenje prekršaja biti izmešteno na neku drugu lokaciju. Kad budete znali da, na primer, na Bulevaru Mihajla Pupina postoji kamera na semaforu, vi ćete tu stati na crveno. Ali zato ćete 300 metara dalje, na Trešnjinom cvetu, proći kroz crveno jer znate da tamo nema kamera. I zato ćemo se truditi da, u skladu s materijalnim mogućnostima, povećavamo broj kamera koje će biti uvezane u sistem - kaže Bogosavac.
Sistem funkcioniše tako što kamera registruje prekršaj, a zatim podatke o prekršaju i registarski broj tablica automatski ubacuje u poseban folder.
- Tačnost očitavanja registarskih tablica je približno sto odsto. Sistem sam u folder ubacuje prekršaje, a mi imamo fotografije na kojima se vidi registarski broj tablica, kao i sam prekršaj. Čim ujutru dođu na posao, zaposleni u našoj službi šalju pismeni poziv vlasnicima vozila kako se bi se utvrdilo da li je prekršaj načinio vlasnik ili neko drugi - objašnjava Bogosavac.
Ako vlasnik vozila nije upravljao automobilom kada se dogodio prekršaj, dužan je da ostavi podatke o osobi koja jeste.
- Ove kamere ne prepoznaju lica i zato ako vlasnik ne zna ili ne želi da kaže ko je upravljao njegovim vozilom, on će biti kažnjen jer ne može se dogoditi da vlasnik vozila ne zna gde mu je automobil, sem ako nije ukraden a krađa prijavljena. Tražićemo da kaznu plati onaj ko je izvršio prekršaj, ali će kaznu platiti vlasnik ako ne kaže ko je vozio - kaže Bogosavac.
Naš sagovornik nije hteo da otkrije na kojim lokacijama će kamere biti postavljene, ali internetom kruže potencijalne lokacije (tabela desno).

Prolazak kroz crveno svetlo
Biće snimljen dolazak vozila u zonu raskrsnice, prolazak kroz samu raskrsnicu i izlazak iz raskrsnice. Fotografije će pokazivati vozilo u svakoj od faza koje su bitne da bi se dokazalo da je bilo prekršaja. Onog trenutka kada se upali crveno svetlo na semaforu, kamera počinje da snima. Protiv vozača koji prođe kroz crveno svetlo na semaforu biće podneta prekršajna prijava.

Žuta traka
Kamera će biti postavljena tako da će pokrivati površinu žute trake. Trenutno se u bazu podataka ubacuju registarski brojevi svih vozila koja imaju pravo da se kreću u žutoj traci, a to su autobusi gradskog prevoza, taksi i vozila hitne pomoći, policije, vatrogasaca. U softveru će postojati baza podataka reistarskih tablica tih vozila i čim sistem registruje vozilo čija tablica nije u bazi podataka, registarski broj vozila se automatski prebacuje u folder za prekršaje. Snimak će precizno pokazati da se vozilo kretalo žutom trakom. „Građanima pokazujemo što više fotografija na kojima će pisati datum, vreme, geografska širina, dužina, i tako ćemo moći da dokažemo da se vozilo kretalo žutom trakom, a ne da je zaustavljeno u žutoj traci. Vozač je dužan da preko uplatnice u roku od osam dana uplati 5.000 dinara.

Prekoračenje brzine
Kamere će snimati vozila na mestima na kojima se proceni da će imati najviše efekta i tamo gde ima najviše problema u saobraćaju. Snimaće se vozilo u kretanju i registrovati izmerena brzina. Ako je ona veća od dozvoljene, prema propisanim sankcijama naplaćivaće se kazne ili će protiv vozača biti podneta prekršajna prijava.

Kategorije pijanstva

NAZDRAVLJE - Zakon pravi razliku između stepena pijanstva, tako da je za teško pijanstvo (od 1,20 do 1,60 promila alhohola u krvi) predviđena novčana kazna od 15.000 do 30.000 dinara, zadržavanje najviše do 12 sati u policijskoj stanici i 10 kaznenih poena.
Za potpuno pijanstvo obavezno je izricanje zatvorske kazne od 15 dana. Pravo u zatvor ići će vozač koji upravlja vozilom pod dejstvom alhohola s više od dva promila u krvi ili ako odbije da se podvrgne alko-testu ili testiranju na prisustvo droge u organizmu. Ako je vozač izazvao nezgodu ili ugrozio bezbednost, predviđena je kazna zatvora od najmanje 45 dana i zabrana upravljanja vozilom od najmanje 10 meseci.
Vožac za koga se utvrdi da je umereno pijan, sa 0,31 do 0,5 promila alhohola u krvi, biće kažnjen mandatnom kaznom od 5.000 dinara i isključen iz saobraćaja.

KAKO FUNKCIONIŠU KAMERE

1. Kamera registruje saobraćajni prekršaj, prolazak kroz crveno svetlo na semaforu, prekoračenje dozvoljene brzine, ili kretanje u žutoj traci.

2. Softver u poseban folder prebacuje podatke o prekršaju i broj registarskih tablica vozila koje je načinilo prekršaj.

3. Dan kasnije na kućnu adresu vlasnika automobila biće upućen pismeni poziv da dođe u policiju.

4. U policiji se za to vreme pripremaju i štampaju fotografije na kojima je registrovan prekršaj.

5. Vlasnik vozila se izjašnjava da li je on načinio prekršaj ili ne. Ako nije, traže se podaci onoga ko je u tom trenutu upravljao vozilom.

6. Ako su u pitanju kretanje žutom trakom i manja prekoračenja brzine, počinilac prekršaja dobija uplatnicu putem koje plaća kaznu u roku od osam dana.

7. Za crveno svetlo i veliko prekoračenje brzine sledi pokretanje prekršajnog postupka.
KAMERA SNIMA

1. Kružni tok kod Bogoslovije
2. Raskrsnica Cvijićeve i Bulevara despota Stefana
3. Raskrsnica Mije Kovačevića
i Čarlija Čaplina
4. Raskrsnica Cvijićeve i Starine Novaka
5. Raskrsnica Francuske i cara Dušana
6. Bul. despota Stefana
7. Raskrsnica Bulevara kralja
Aleksandra i Ruzveltove
8. Vasina, ostrvo kod Studentskog trga
10. Trg Republike, pešačko ostrvo
11. Raskrsnica Cara Dušana
i Tadeuša Košćuška
12. Raskrsnica Braće Jugovića
i Makedonske
13. Raskrsnica Dunavske i Francuske
14. Raskrsnica Bulevara
kralja Aleksandra i Takovske
15. Ugao Dragoslava Jovanovića
i Trga Nikole Pašića
16. Na samom Trgu Nikole Pašića
17. Kod Skupštine Srbije
18. Ugao Kneza Miloša i Kralja Milana
19. Kod Terazijske česme
20. Raskrsnica Takovske i Kraljice Marije
21. Ugao Brankove i Narodnog fronta
22. Raskrsnica Brankove i Pop Lukine
23. Raskrsnica Karađorđeve i Bulevara vojvode Bojovića
24. Raskrsnica Nemanjine i Savske
25. Raskrsnica Savske i Nemanjine
26. Karađorđeva
27. Raskrsnica Miloševe i Nemanjine
28. Raskrsnica Miloševe i Višegradske
29. Raskrsnica Bulevara
kneza Aleksandra i Vojvode Putnika
30. Mostarska petlja
31. Kod bolnice „Dr Dragiša Mišović”
32. Raskrsnica Bulevara kneza
Aleksandra i Dr Milutina Ivkovića
33. Kružni tok „Topčiderska zvezda”
34. Raskrsnica Vojislava Ilića i Ustaničke
35. Kod ulaza Beogradskog sajma
36. Raskrsnica Omladinskih
brigada i Jurija Gagarina
37. Raskrsnica Crnotravske
i Bulevara oslobođenja
38. Raskrsnica Crnotravske i Borske
39. Kružni tok na Autokomandi
40. Raskrsnica Crnotravske i Raške
41. Raskrsnica Bulevara Mihaila
Pupina i Milentija Popovića
42. Most Gazela sa Novog Beograda
43. Kružni tok kod Beogradske arene
44. Kod opštine Novi Beograd
45. Raskrsnica Bulevara umetnosti
i Bulevara Nikole Tesle
46. Raskrsnica ulice Ušće
i Bulevara Nikole Tesle
47. Tramvajski most (Novi Beograd)
48. Karađorđev trg u Zemunu
49. Tošin bunar kod Studentskog grada
50. Raskrsnica Proleterske
solidarnosti i Jurija Gagarina
51. Kružni tok na Slaviji
52. Petlja kod restorana „Franš”
53. Ustanička kod Specijalnog suda
54. Ulaz na Pančevački most

KAZNENI POENI

1 bod
Nepropisno parkiranje, nekorišćenje migavca, nepoštovanje prvenstva prolaza, nevezivanje pojasa.

2 boda
Nepropuštanje pešaka na pešačkom prelazu, naglo smanjivanje brzine bez razloga, kretanje u nedozvoljenom smeru u jednosmernoj ulici, vožnja sa probnim dozvolama između 23 i pet časova.

3 boda
Nezaustavljanje pored vozila za prevoz dece, kada mališani ulaze ili izlaze, korišćenje antiradar uređaja, kada je vozačka istekla pre više od 6 meseci, vožnja neregistrovanog vozila.

4 boda
Neprilagođena brzina, nebezbedno preticanje, nepropisno zaustavljanje na autoputu, nepropuštanje dece, slepih, invalida i osoba sa štakama na pešačkom.

5 bodova
Upotreba mobilnog telefona u toku vožnje, neispravni pneumatici i uređaji, vožnja bez prisustva iskusnijeg vozača koji barem pet godina ima vozačku dozvolu za tu kategoriju vozila.

6 bodova
Prolazak kroz crveno i žuto svetlo, vožnja deteta mlađeg od 12 godina ili pijane i drogirane osobe na prednjem sedištu, vožnja pod dejstvom alkohola za srednju alkoholisanost, preticanje i obilaženje s desne strane.

7 bodova
Vožnja brzinom koja je od 51 do 70 kilometara na sat veća od dozvoljene, vožnja trakom u kojoj je svetlosnim znakom zabranjeno kretanje.

8 bodova
Vožnja pod dejstvom narkotika, nepoštovanje znakova policijskog vozila koje se kreće ispred, i nezaustavljanje ako se vozilo kreće ispred policijskog vozila koje daje znak upozorenja.

10 bodova
Vožnja u stanju teške alkoholisanosti, uzimanje alkohola ili psihoaktivnih supstanci za vreme uviđaja.

12 bodova
Vožnja u stanju veoma teške alkoholisanosti. Ako je izazvao nezgodu, kazna zatvora najmanje 45 dana i zabrana upravljanja vozilom veća od 10 meseci.

14 bodova
Vožnja bez dozvole, osim ako je dozvoli istekao rok važenja, vožnja sa više od dva promila alkohola, odbijanje alko-testa i testa na droge, vožnja noću bez svetala.

15 bodova
Nasilnička vožnja, vožnja u stanju potpune alkoholisanosti ili opijenosti drogom. Nasilnička vožnja po novom zakonu kažnjavaće se sa najmanje 30 dana zatvora.

16 bodova
Isti prekršaji za koje se dobija 14 kaznenih poena ako je prouzrokovana saobraćajna nesreća. Vozač se odmah po evidentiranju prekršaja isključuje iz saobraćaja.

17 bodova
Saobraćajna nesreća prilikom nasilničke vožnje Plus kazna gubitka dozvole na devet meseci, vozačima sledi i kazna zatvora od 45 dana do dva meseca.

Od gubitka vozačke dozvole deli vas 18 kaznenih poena

Novi Zakon o bezbednosti u saobraćaju, koji, prema najavama zvaničnika, treba da smanji broj saobraćajnih nesreća u Srbiji stupa na snagu sutra. Jedna od najvećih novina je upisivanje negativnih poena za prekršaje, koji će početi da se dodeljuju od 1. januara, a do tada policajci će imati edikutivnu ulogu – objašnjavaće koliko poena vozač gubi za konkretan prekršaj.

ZAKON - Kazneni poeni upisivaće se od 1. januara 2010, kada počinje i primena Zakona o prekršajima. Sa 18 negativnih bodova vozaču se oduzima dozvola na određeno vreme, a posle dve godine poeni se poništavaju. U slučaju da ih policija zaustavi, vozačima će biti zabranjeno da izlaze iz auta, a svaku novčanu kaznu plaćaće u banci ili pošti.
Vozači koji ostanu bez dozvole moći će ponovo da je dobiju tek nakon što u odgovarajućim institucijama budu dokazali da su sposobni da upravljaju vozilom.
Kratka svetla moraju biti uključena i tokom dana, putnici na zadnjem sedištu u obavezi su da vežu sigurnosni pojas, a deci do 12 godina biće zabranjeno da sede na mestu suvozača. U autu ne sme da trešti muzika, a onaj ko upravlja vozilom može da razgovara telefonom samo ako poseduje hendsfri.
Vozač koji bude sakupio 18 kaznenih poena, kao i onaj koji prouzrokuje saobraćajnu nezgodu sa smrtnim ishodom ili dve saobraćajne nesreće s telesnim povredama drugih osoba, biće smatran nesavesnim i policija će moći da mu oduzme vozačku dozvolu. Mladim vozačima će biti oduzimane probne vozačke dozvole ako budu nakupili 12 kaznenih poena. Nakon isteka dve godine od pravosnažnosti odluke o prekršaju, poeni se brišu, a ukoliko je vozač za neki prekršaj dobio tri kaznena poena, a tokom te dve godine ne načini nijedan prekršaj, ta tri boda se brišu.
Kazneni poeni neće se upisivati u vozačku, a podatak o njihovom broju neće znati ni saobraćajni policajac ni sudija za prekršaje, već samo vozač.
U Komitetu za bezbednost u saobraćaju smatraju, međutim, da novi zakon može proizvesti kontraefekte ako se vozači ne edukuju već samo kažnjavaju za nepoštovanje propisa.
- Zakon je bolji od prethodnog, ali smatramo da neće imati efekta ako ne važi podjednako za sve. Ako jedan jedini policajac bude bez pojasa u automobilu, ili neka crna limuzina prođe kroz crveno svetlo, Zakon neće ispuniti svoj zadatak - kaže predsednik Komiteta Damir Okanović.
Na putevima u Srbiji godišnje pogine oko 1.000 ljudi, a šteta u saobraćajnim nesrećama iznosi oko milijardu evra. Očekivanja su da će u prvoj godini primene Zakona broj saobraćajnih nesreća biti za 20 odsto manji.

1 коментар:

Анониман је рекао...

vozio u suprotnom smeru gde su kolovozne trake fizicki odvojene,sta da ocekujem? hvala na pomoci :)