brojač poseta

понедељак, 07. децембар 2009.

Skandal sa karticama u EU

Skandal sa kreditnim karticama već nedeljama potresa Nemačku, a u novije vreme njime su zahvaćene i druge evropske zemlje. Zbog sumnje da je došlo do masovne krađe podataka stotine hiljada kreditnih kartica su već povučene, ali institucije koje kreditne kartice izdaju još uvek nisu uspele da ustanove gde je zapravo nastala rupa u bezbednosti.

Još uvek, dakle, nije jasno kako i gde su tačno ukradeni podaci sa brojnih kreditnih kartica, niti kolika je ukupna šteta. Zna se samo da je iz dana u dan sve veća. Pogođeni su klijenti praktično svih nemačkih banaka - Volksbank i Rajfajzen banka već su zamenile 60.000 kartica, Šparkase 190.000, Karlštatkvele 15.000, Sitibank 15.000, a Postbank 37.000, uglavnom preventivno.
Kartice koje su tokom proleća i leta korišćene u Španiji iz upotrebe povlače i zamenjuju, međutim, i banke u Austriji, Finskoj, Švedskoj i Češkoj, a prema stručnjacima iz ove branše pogođene bi mogle da budu sve banke u Evropi. Španska organizacija za zaštitu potrošača-bankarskih klijenata Ausbank čak procenjuje da je samo u Nemačkoj ovom pojavom ugroženo oko 4 miliona vlasnika tekućih računa. Takve razmere problema, kao i činjenica da je on prisutan već mesecima, govore da u pitanju nije delo pojedinačnog hakera, već da iza svega stoji organizovani kriminal. Kako „Fajnenšel tajms Dojčland“ piše, organizatori ove prevare su do zaštićenih podataka verovano došli tako što su obezbedili pristup nekom procesoru, ali dodatni izvori krađe podataka su po svoj prilici bili i internet portal preko koga su mogli da se rezervišu avionski letovi, kao i falsifikovani sajtovi koji su poslužili za masovne napade na podatke, poznate kao „fišing“ („pecanje“). Nemačka savezna policija trenutno vodi istragu protiv međunarodne grupe počinilaca, ali prave razmere prevare i pričinjene štete još uvek ne mogu u potpunosti da se utvrde.
Banke i štedionice optužuju za kreditne kartice specijalizovane firme „Masterkard“ i „Viza“ i zahtevaju od njih da im nadoknade deo štete, dok predstavnici ovih firmi odbijaju da prihvate odgovornost. „Nismo utvrdili da je naš sistem bezbednosti narušen“, izjavio je pre par dana šef nemačkog ogranka „Vize“ Otmar Blohing. Šef nemačkog Udruženja potrošača Gerd Bilen odgovornim, međutim, smatra i jedne i druge, i postavlja pitanje zbog čega u Nemačkoj nije, kao u nekim drugim evropskim zemljama, izvršena zamena magnetnih traka u karticama čipom, kao i odgovarajuća zamena automata.
A dok se oni međusobno preganjaju, građani stradaju. „Prilikom kupovine preko interneta moja Amazon-Viza kartica jednostavno više nije htele da prođe“, priča, recimo, poslovni savetnik iz Hagena Niki Hese (34). „Odmah sam proverio račun u banci, i ustanovio da je neko mojom provaljenom karticom plaćao razne stvari u iznosu od 5.000 evra u Las Vegasu, između ostalog i dvodnevni boravak u hotelu ’Ekskalibur’, u vrednosti od 1.000 dolara. Na sreću, banka mi je bez ikakvih primedaba stornirala račun“.
Da bi se ovakve i slične stvari svele na najmanju meru, nemačkim vlasnicima kreditnih kartica sada se savetuje da budu krajnje oprezni, da kupuju samo preko proverenih i ozbiljnih internet-prodavnica, da karticu ne ispuštaju iz ruku, čak ni prilikom plaćanja u restoranu, i da što češće kontrolišu stanje na računu.

Нема коментара: