brojač poseta

недеља, 25. октобар 2009.

Vraćeno 700 automobila na lizing

Prema nezvaničnim procenama, za prvih devet meseci ove godine klijenti lizing kompanija vratili su oko 700 automobila jer nisu bili u mogućnosti da redovno plaćaju mesečne rate. To na prvi pogled nije mnogo - nešto više od 2,5 odsto ukupno prodatih putničkih vozila na lizing, ali je problem što se tokovi rapidno pogoršavaju. Jer prošle godine za devet meseci je vraćeno oko 250 automobila, a pre krize godišnje je u proseku vraćano tek 150-200 vozila.


tržište lizinga značajno je ugroženo usled nelikvidnosti privrede, a ukupan broj ugovora (ne samo za automobile), od početka godine, vrednosno je manji za 70 odsto u odnosu na isti period lane. Imajući u vidu da su lizing ugovori prilično kratkoročni, prosečno oko 55 meseci, i da novih poslova nema, ovakva dinamika razvoja za dve-tri godine dovela bi lizing pred gašenje, kažu za "Novac" u Asocijaciji lizing kompanija u Srbiji.
Prelivanje krize u realni sektor, a indirektno i u novčanike građana, dovelo je do rapidnog rasta broja vraćenih i oduzetih automobila. Ulje na vatru dodale su i kamate koje su danas od devet do jedanaest procenata, a koje su realno veće nego ranije, jer rate prate vrednost evra, a plate u dinarima ostaju iste.
Vraćenih vozila u pojedinim kompanijama za devet meseci bilo je značajno više nego u celoj prošloj godini. Najproblematičnija su pravna lica koja čine i najveći deo lizing tržišta, a od kojih potiče oko 80 odsto vraćenih i oduzetih automobila.
"Situacija je alarmantna. Zvaničnih podataka nema, ali se procenjuje da je ove godine 2,5-3 puta više vraćeno automobila nego prošle godine. U 'S-lizingu' ih na prodaji imamo 50-60, među kojima ima i vozila vraćenih prošle godine. Kakav trend će biti naredne godine zavisi od platežne sposobnosti klijenata, ali se procenjuje da broj vraćenih vozila ne bi drastično trebalo da raste", kaže za "Novac" Bojan Baša, direktor "S-lizinga" i predsednik Asocijacije lizing kompanija u Srbiji.
Naš sagovornik dodaje da pravila nema. Vraćaju se automobili i male vrednosti, ali i luksuzni.
Sve veće probleme imaju i u "Hipo lizingu", inače najvećoj lizing kući u Srbiji.
"Ove godine nam je vraćeno oko 200 automobila, što je duplo više u odnosu na isti period u 2008. Broj dobrovoljno vraćenih vozila je veći od 80 odsto", kaže Svetlana Martić, član uprave "Hipo lizinga".
U ovoj kući značajno je smanjen i broj novih ugovora. Od početka godine, zaključno sa septembrom, sklopljeno je oko 900 novih ugovora, dok je u istom periodu prošle godine taj broj iznosio oko 6.000.
"Prilično smo oprezni i nije nam interes da u ovakvim, izmenjenim okolnostima po svaku cenu plasiramo sredstva. Sa druge strane, svakako da je znatno manje zahteva za finansiranje", kaže Martićeva.
U "Rajfajzen lizingu" oduzeto je i vraćeno ukupno oko 40 vozila.
Direktorka te kuće Ana Ružić kaže za "Novac" da je oduzimanje poslednji korak na koji se odlučuju, jer predstavlja najnepovoljniju opciju i za klijenta i za lizing kuću.
Prema procenama u "S-lizingu", jedan automobil na placu lizing kuću mesečno košta oko stotinak evra. Dodatni problem je što danas prodaja vozila stoji i što su male mogućnost da lizing kuća i proda vraćeno vozilo.
Zakon propisuje da davalac lizinga ima pravo da oduzme predmet ako korisnik ne plati dve rate. U praksi je moguće naći kompromisno rešenje: produžiti rok finansiranja, obezbediti dodatnog žiranta ili naći zamenu, na primer, supružnika ili bliskog rođaka koji bi preuzeli ugovor.
U praksi opominjanje traje oko tri meseca. Posle toga klijent može da očekuje obaveštenje da je u obavezi da vrati vozilo, kao i instrukcije o mestu i vremenu. Ako se u međuvremenu uplati dug, proces oduzimanja se obustavlja.

Oprema se dobro drži
Za razliku od automobila, klijenti skoro da ne vraćaju opremu i mašine. "Do sada smo imali samo dva slučaja i to onih koji više nisu mogli da izmiruju obaveze", kažu u "Hipo lizingu". Inače, ove godine, u strukturi finansiranja, mašine i oprema su na približno istom nivou kao i prethodne. Njihovo finansiranje čini četvrtinu ukupnog domaćeg lizing tržišta.

"Sitroen C1" od godinu dana 7.500 evra
Cena vozila vraćenih lizing kompaniji se određuje na osnovu procene vrednosti vozila i ostatka duga po prethodnom lizingu. Svake godine cena je niža jer se uzima u obzir godišnja stopa amortizacije. Takođe, uslove diktira i tržište, tako da godišnja stopa amortizacije može, ali i ne mora, da prati aktuelnu cenu polovnog automobila.
Tako, na primer, u "S-lizingu" može da se kupi automobil marke "sitroen C1", star godinu dana, po ceni od 7.500 evra. U ponudi ove kuće stoji i vozilo marke "škoda oktavija A5", staro dve godine, koje se može kupiti po ceni od 14.500 evra.

Нема коментара: