brojač poseta

недеља, 23. август 2009.

Gas spasava vozače!

Cena autogasa u Srbiji duplo je manja od benzina, pa godišnje može da se uštedi i do 500 evra, tvrde stručnjaci

Jeftinije i zdravije za okolinu... U Srbiji sve više automobila na gasni pogon

Rast cene nafte na svetskom tržištu i sve češća poskupljenja benzina u Srbiji razlozi su zbog kojih mnogi vozači razmišljaju o tome da u automobil uvedu pogon na gas. Cena TNG-a (tečni naftni gas) trenutno je duplo manja od ostalih derivata, pa se korišćenjem ovog goriva godišnje može uštedeti između 400 i 500 evra, kažu stručnjaci!

Saradnik Ekonomskog instituta Ivan Nikolić kaže za Press da je do pre dva meseca cena nafte bila oko 60 dolara za barel, a da je sada 74 dolara.

Masovna upotreba

Autogas je u širokoj upotrebi u Italiji, Bugarskoj, Holandiji, Velikoj Britaniji, Rusiji, Ukrajini, Indiji. Japan u poslednje vreme beleži najveći porast automobila s pogonom na gas. U Japanu sva taksi vozila moraju imati pogon na gas. Na drugom mestu je Italija sa 1.200.000 automobila, zatim Holandija sa 800.000, Južna Koreja 790.000, pa Australija sa 530.000 vozila na gasni pogon.

Naftna kriza?

- Cena nafte samo prati rast cena svih primarnih sirovina u svetu i sve one beleže značajan rast u protekla dva meseca. Ne mora da znači da će se ovakav trend nastaviti, ali je sigurno da će uz oporavak svetske privrede rasti i cena nafte - smatra Nikolić.

U Međunarodnoj agenciji za energetiku istovremeno upozoravaju da bi se svet posle ekonomske krize mogao suočiti s naftnom krizom. Naime, rezerve nafte su sve manje, pa glavni ekonomista ove agencije Fatih Birol kaže da će ova kriza dovesti do skoka cene goriva.

- Krizu će osetiti potrošači jer će gorivo biti mnogo skuplje nego sada. To će se odraziti na ekonomiju. Mnogi misle da ćemo prevazići trenutnu krizu za koju godinu, ali će to biti veoma sporo i neizvesno. Proces oporavka će biti otežan zbog povećane cene nafte - tvrdi Birol.

U radionicama za ugradnju plinskih instalacija u Beogradu kažu da se vozači sve više odlučuju na uvođenje gasa jer je mnogo jeftiniji od benzina.

- Recesija jeste malo uticala na posao, ali i dalje postoji veliko interesovanje. Cena ugradnje se kreće od 250 evra za starije modele, pa do 750 za novije automobile. Međutim, čak i najskuplji uređaji veoma brzo se isplate zbog razlike u ceni benzina i plina - kaže licencirani majstor Zoran Doroslovac.

Računica

Cene ugradnje sa originalnom opremom:

„zastava", „lada" od 260
„golf 4" 580-760
„opel korsa" 580-760
„opel vektra" 580-760
„fijat punto" 580-750
„fijat stilo" 600-800
„pežo 206" 600-750
„pežo 307" 600-800
„ševrolet aveo" 580-750
turbo 4 cilindra 700
automobili sa 6 cilindara od 750
automobili sa 8 cilindara od 950

Računica je veoma jasna. Ako uzmemo da prosečan automobil pređe oko 1.000 kilometara mesečno, pri sadašnjoj ceni benzina i potrošnji od sedam litara na 100 kilometara vozaču treba oko 7.200 dinara za mesec dana vožnje. Plin je značajno jeftiniji, pa za istu kilometražu treba platiti oko 3.650 dinara. U krajnjem zbiru to znači da godišnje može da se uštedi između 400 i 500 evra.

Doroslovac kaže da je potrošnja gasa samo nešto veća od potrošnje benzina, a da se u vožnji ne oseća skoro nikakva razlika.

- Potrošnja je nekih 10 odsto veća nego kod benzina, a novi automobili gube veoma malo na snazi, tako da običan vozač ne može to da primeti. Kod starijih automobila se ugrađuju stariji uređaji, ali je tu gubitak najviše 10 odsto snage u vožnji, i to samo pri većim brzinama od 100 km na čas - objašnjava ovaj majstor.

Litar autogasa na NIS-ovim pumpama je trenutno 47,50 dinara po litru, a bezolovni benzin će od srede biti više od 105 dinara. Sekretar energetike Privredne komore Srbije Slobodan Petrović smatra da se odnos cena gasa i benzina neće menjati.

- TNG se dobija prilikom prerade nafte i verovatno će uvek biti duplo jeftiniji od benzina. Kod nas je problem što je još na snazi stara uredba o cenama derivata nafte, koja određuje cene goriva. Ona mora biti ukinuta da bi se tržište otvorilo. To bi značilo i jeftinije derivate - kaže Petrović.

Нема коментара: