brojač poseta

понедељак, 13. јул 2009.

Železničari bez plata na jesen

Železničari bez plata na jesen

Sekretar Ministarstva za infrastrukturu Milka Marković izjavila je da će se Železnice Srbije po prvi put na jesen suočiti s problemom nedostatka novca za isplatu plata. Predsednik Samostalnog sindikata železničara Mirko Lazić, međutim, ne veruje da je tako nešto moguće i poziva se na aneks kolektivnog ugovora koji je, kako kaže, 12. juna u devet ujutro potpisan sa ministrom Milutinom Mrkonjićem i direktorom Železnica Milovanom Markovićem.

– Na odmoru sam i ne mogu da komentarišem tu izjavu. Ali plate se, koliko ja znam, već isplaćuju po tom aneksu i ja više verujem ministru nego sekretaru ministarstva – rekao nam je Lazić.
Mogući problem s isplatom zarada u Železnici Milka Marković je objasnila činjenicom da su subvencije ovom javnom preduzeću, sa prošlogodišnjih 11,2, u 2009. smanjene na 9,6 milijardi dinara. Zbog tog smanjenja, rekla je Markovićeva, vrlo je verovatan problem sa isplatom “ličnih primanja za skoro ceo oktobar, kao i za novembar i decembar”. Sličnu izjavu nedavno je dao i Mrkonjićev pomoćnik za železnicu Dejan Lasica, koji je najavio da će 2009. biti jedna od najtežih u istoriji srpske železnice, a samo zbog gašenja dve visoke peći u smederevskoj železari, prihod će biti manji za oko dve milijarde dinara. Situacija je dodatno loša zato što, kako je rekao Lasica, “najavljene reforme preduzeća još nisu započete niti se bilo šta preduzima po tom pitanju”.
Pa kako je onda moguće da je predsednik Sindikata tako siguran da će sa platama biti sve u redu. Jedan od zaposlenih u Železnici, koji je molio da ga ne imenujemo, kaže da je to zato što su sindikati “plaćeni” da ćute.
– Od plata u Železnici svakog meseca se skida 0,3 odsto za sindikate. To je tri i po do četiri miliona dinara mesečno koje grupa sindikalnih lidera, njih 40 do 50, po dogovoru sa rukovodstvom dobija samo da nema štrajka. I tako, Železnica propada, a oni o trošku poreskih obveznika već godinama stanuju, jedu i piju u hotelu “Beograd”. U poslednje četiri godine na sindikate je potrošena milijarda dinara ili preko deset miliona evra – kaže sagovornik “Blica nedelje”.
O katastrofalnom stanju u Železnici svedoči i podatak da je teretni promet, doduše velikim delom zbog smederevske železare koja čini skoro četvrtinu ukupnog utovara, smanjen za 50-60 odsto. Odnos broja zaposlenih i pružne kilometraže, broja prevezenih putnika i tona robe svuda u Evropi je bolji nego u Srbiji.
Železnica Srbije godišnje potroši oko 120 miliona evra iz budžeta i gotovo sve to ode na plate. U ovogodišnjem budžetu na ime subvencija za železnicu predviđeno je 9,6 milijardi dinara, ali je ta suma znatno veća ako se uzme u obzir da država otplaćuje kredite koje je uzela železnica i čije se vraćanje takođe finansira iz budžeta. A u samoj Železnici se, osim na “kooperativnost” sindikata, nemilice troši i na druge “važne” stavke. Za reprezentaciju je u 2008. otišlo 139 miliona dinara, a, umesto planiranog smanjenja, broj zaposlenih je na kraju 2008. bio veći nego prethodne godine.
– Samo je Šarančić, dok ga nisu smenili, tokom prošle godine primio 513 novih ljudi. Trenutno je u Železnici zaposleno 20.850 ljudi, a prema analizi kanadsko-francuske konsultantske kuće iz 2003. optimalan broj je 19.000. Ali treba imati u vidu da Železnica plaća i još 4.600 ljudi u raznim ćerkama-firmama – kaže sagovornik “Blica nedelje” koji je donedavno bio zaposlen u Železnici.

Rešenje za mesec dana
– Tačno je da problem objektivno postoji. Situacija se trenutno analizira i za oko mesec dana znaćemo kolika je realna opasnost od nastanka manjka i kako da se problem reši – rekao je za “Blic nedelje” Dejan Lasica, pomoćnik za železnicu ministra za infrastrukturu.

Нема коментара: