brojač poseta

среда, 08. јул 2009.

Agencija bez licence posle zamerki turista

Novi Sad - Sezona letovanja je praktično tek počela, a turistički inspektori već su primili i rešili 10 prijava Novosađana nezadovoljnih radom turističkih agencija, a Društvu za turizam, trgovinu i usluge "Grand TT" oduzeta je i licenca. Inspektori su u čak devet slučajeva utvrdili da su se agencije ozbiljno ogrešile o putnike, zbog čega su isplaćene odštete od 64.000 dinara, a pokrenuto je i nekoliko prekršajnih postupaka, uz pretnju kaznom od 450.000 dinara.


Novosađani im se, navode turistički inspektori, najčešće obraćaju nakon što agencija preko koje su putovali pruži daleko manji nivo komfora u putu ili smeštaju nego što je prospektom i cenom garantovano. Događa se da autobusi budu daleko stariji od navedenih u programu, da se na putu u inostranstvo pokvari vozilo, pa se zbog visečasovnog kašnjenja nekada propusti i izlet na neku destinaciju, uračunat u cenu.
- Česte su žalbe kada je nivo komfora u smeštaju manji nego ugovoreni: u sobi nema klime, postavljen je pomoćni ležaj umesto standardnog, oprema sobe nije odgovarajućeg standarda, nema mini-bara ili, recimo, u hotelima nema sadržaja utvrđenih programom putovanja. Takođe, događale su se žalbe zato što je hotel dalji od plaže nego što je navedeno u programu putovanja ili što plaža nije peščana - priča Radoslava Rončević, načelnica novosadske turističke inspekcije.
Iako ove zamerke mogu na prvi pogled da izgledaju kao cepidlačenje, one mogu da upropaste čitavo putovanje, kao što se dogodilo porodici Petrović. Oni su, kažu, u Grčkoj ostali čitav dan u kolima, bez hrane i smeštaja, jer su odbili da uđu u vlažnu sobu sa pomoćnim krevetom, ponuđenu umesto luksuznih soba.
- Obećan nam je hotel od pet zvezdica, a kada smo stigli, ispostavilo se da nam se nudi hotel na drugom kraju naselja, sa četvorokrevetnim umesto dvokrevetnih soba i sa pomoćnim ležajem. Druga opcija bila je da na smeštaj u luksuznom hotelu dva dana čekamo u bungalovu bez kupatila. Naše putovanje platili smo 320 evra po osobi, a to nije malo. Zvali smo agenciju i zahtevali odgovarajući smeštaj, a oni su nam ponudili prebacivanje u susedno mesto i to uz doplatu od 400 evra! - pričaju Petrovići. Oni ne žele da navedu ime agencije, jer su u međuvremenu uspeli da sa agentima postignu dogovor.
- Kada smo već razmišljali o povratku, ćerka se setila da zapreti medijima. Pet minuta nakon što je zvala agenciju, dobili smo adekvatan smeštaj, a po povratku simboličnu odštetu - pričaju Petrovići.
U slučajevima kada agencije ne ispoštuju pismeni ugovor ili program, prigovori putnika smatraju se osnovanim, što pruža mogućnost za odštetu, navode turistički inspektori. Ipak, događa se i da ugovori nisu precizno napisani ili da su pojedina obećanja data usmeno, a tada je teško dokazati propust.
- Putnici se žale jer često nerealno očekuju vraćanje 100 odsto novca od uplaćene cene. Ne razmišljaju i o tome da su zaključili ugovor i da su agencije imale određene troškove, poput plaćanja prevoza, smeštaja i slično, te da u slučaju odustajanja putnika zbog vize, straha od terorističkih napada ili prirodnih nepogoda, agencija nije kriva i nije u obavezi da trpi zbog toga štetu - kaže Rončevićeva.
Prema njenim očekivanjima, do kraja letnje sezone broj žalbi trebalo bi da se bitno poveća, a svi oštećeni putnici mogu se javiti na telefone 427 - 405 ili 451 - 255.

Obeštećenje najbolje za sve
Medijacija, kroz koju će pokušati putnicima novčano da nadoknadi manji komfor na letovanju, prvo je što će pokušati inspektori.
- Realno, to je najbrži i najpovoljniji ishod za putnika, ali i za agenciju. U slučaju dogovora, agencija je obavezna da za neizvršene usluge vrati dogovorenu razliku u ceni za najviše 15 dana. U ostalim opravdanim žalbama, inspektori podnose zahteve za pokretanje prekršajnog postupka, sa zaprećenom kaznom od 60.000 do 450.000 dinara za pravno i 10.000 do 25.000 dinara za odgovorno lice - objašnjava načelnica turističke inspekcije Radoslava Rončević.

Нема коментара: