brojač poseta

среда, 24. јун 2009.

Vrućina kao "ubica" na putevima


Svake godine od juna do avgusta broj saobraćajnih nesreća sa smrtnim ishodom na srpskim drumovima rapidno se povećava, pokazuju istraživanja, ali i svakodnevica. Na putevima Srbije je, recimo, za samo dva dana, 14. i 15. juna, poginulo petoro ljudi, dok je 19 teže i lakše povređeno, a letnja sezona, praktično, još nije počela.

Stručnjaci iz MUP-a Srbije i lekari upozoravaju da će osim prevelike brzine, vožnje pod dejstvom alkohola ili nevezivanja sigurnosnog pojasa, na porast saobraćajnih nesreća uticati i visoke temperature koje nas tek očekuju. Posebno na rizičnim mestima, crnim tačkama, kojih u Srbiji ima 262.

"U letnjim mesecima kada živa u termometru pređe trideseti podeljak, broj nastradalih u nesrećama po pravilu se povećava, jer vrućine utiču na pad koncentracije kod vozača. Saobraćajna policija pojačaće kontrolu na putevima i to ne samo u pogledu poštovanja saobraćajnih propisa već i tehničke ispravnosti vozila, jer je to preduslov bezbednog putovanja. Zato ponovo pokrećemo akciju ‘Ispravno vozilo, bezbedno vozilo’ u kojoj će vozači imati nedelju dana na raspolaganju da besplatno prekontrolišu tehničku ispravnost automobile", kažu za "Blic" iz saobraćajne policije.

Damir Okanović, direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja, kaže da naši putevi nisu bezbedni i da je u 20 odsto slučajeva upravo to razlog udesa.

"Tu ne mislim samo na rupe na kolovozu već i na nedovoljnu opremljenost puteva i lošu signalizaciju. Komitet za bezbednost će poslati inicijativu putarima da u što kraćem roku provere svu signalizaciju na putevima, jer ne želimo da nam se ponovi prošla godina kada je samo u letnjoj sezoni više od 200 ljudi nastradalo, dok ih je oko 4.000 povređeno", navodi Okanović i dodaje da je najvažnije da vozači zaštite sami sebe, jer ne zavisi sve od njih već i od onih koji "dolaze iza krivine".
Saveti vozačima

"Vrućina često može da bude ubica na putevima, jer usporava reakcije vozača. U nekim slučajevima prevelika toplota u vozilu može imati isti efekat kod vozača kao kad je pod dejstvom alkohola. Zato vozači pre polaska na put treba da provetre vozilo ukoliko je stajalo na suncu", objašnjava Boris Antić, asistent na Saobraćajnom fakultetu.

Doktorka Nada Macura iz Hitne pomoći objašnjava da je najvažnije da se pre početka putovanja vozač dobro naspava, jer je i nekoliko sekundi sna u toku vožnje dovoljno da se izazove saobraćajna nesreća sa tragičnim posledicama.

"Na put je najbolje krenuti u ranim jutarnjim satima. Na taj način vozači će se postepeno prilagođavati na porast temperature, a veoma je važno da na put krenu u adekvatnoj obući i odeći. Tokom vožnje treba praviti pauze, unositi dosta tečnosti i uživati jer je i putovanje deo godišnjeg odmora. Najveću opasnost predstavlja uzimanje sedativa poput „bensedina" pre početka putovanja, kao i alkohol", kaže dr Macura.

Prema najnovijem istraživanju Svetske zdravstvene organizacije, manje od polovine zemalja u svetu ima zakone kojima se bori protiv pet faktora rizika:
1.Vožnja u alkoholisanom stanju
2.Prevelika brzina
3.Izbegavanje nošenja kacige
4.Izbegavanje vezivanja pojasa
5.Izbegavanje korišćenja bezbednosne opreme za decu

Нема коментара: