brojač poseta

четвртак, 09. април 2009.

Kraj crnogorskih tablica?

Tri godine posle raspada SCG, Beograd je odlučio da reši pitanje vozila sa crnogorskim tablicama, kojih prema nezvaničnim podacima ima između 15 i 50 hiljada.

(FoNet, arhiva)
(FoNet, arhiva)
Ovaj problem mogao bi da bude rešen uskoro, i to zakonom koji će sve državljane Srbije koji voze automobile sa stranim tablicama primorati da vozila preregistruju i dobiju srpske tablice. Samo na osnovu toga, u budžet Srbije moglo bi da se slije nekoliko milijardi dinara.

Automobile sa ovim tablicama, državljani Srbije uskoro neće moći da voze na domaćim putevima.

Prema saznanjima B92, priprema se “leks specijalis” u kome će biti definisano da će svi koji voze automobile sa stranim tablicama, morati da ih preregistruju i da stave srpske tablice.

Pored registracije, vlasnici će morati da plate PDV i carinu na sadašnju tržišnu cenu.

Za vlasnike tih automobila jedini problem u ovom predlogu jeste kako će se određivati vrednost tih automobila.

“U početku, mi smo se zalagali da za nesto oko 300 do 500 evra, ali u redu, pozdravljamo ovu meru, jer mi smo spremni da platimo, samo što bismo voleli da znamo da li je to kataloška ili tržišna vrednost”, kaže Predrag Budimir iz Udruženja vlasnika automobila sa crnogorskim tablicama.

I Nenad Nerić iz Udruženja vlasnika automobila sa crnogorskim tablicama kaže da je u slučaju preregistracije najbitnije kako će se određivati vrednost vozila.

“Ako se budu koristili postojeći šverke katalozi, to će na neki način biti trpeljivo za vlasnike ovih vozila. Međutim, svaka druga osnovica koja se bude koristila koja može da se koristi da li je to u trenutku na 2005, ili u trenutku na današnji dan, ali sa cenama na tržištu Srbije to će onda biti tako visok namet da ne može da se izdrži“, rekao je Nerić.

Tržišna vrednost automobila Aleksandara Trnčića je 2.000 evra, a prema računici vlasnika, za preregistraciju sa carinom i PDV-om trebalo bi da plati oko 1.200 evra.

Kataloška cena je mnogo manja, žali se Trnčić.

“Realno bi bilo da se uvede njegova kataloška vrednost, pošto je on star 17 godina, i to bi bilp oko 1.000 evra. Tako bi to mene izašlo oko 300 evra, plus registracija”, kaže on.

U nacrtu zakona, kako saznaje B92, predviđene su i kazne za vlasnike automobila koji ne budu preregistrovani.

Njihova vozila neće biti oduzeta, već će biti isključeni iz saobraćaja, uz novčanu kaznu.



Osim konstatacije da problem treba što pre rešiti, ministar unutrašnjih poslova Ivica Dačić nije izneo više detalja o planovima države.

“Treba dati razumne rokove i uvažiti i neke zakonske propise koji sada govore o vrstama motora koji mogu da se uvoze. Treba naći neko rešenje koje će biti razumno i omogućiti građanima Srbije da, ukoliko žele, ta vozila prebace na srpske tablice”, rekao je Dačić.

“Mi, sa policijske tačke gledišta, insistiramo da se to što pre reši, zato što moramo imati tačnu evidenciju koja su vozila u pitanju, ko ih vozi, zbog naših bezbednosnih razloga“, naveo je on.

Prema nezvaničnim procenama, u Srbiji se sada vozi najmanje 15.000 automobila sa crnogorskim tablicama, mada se pominje i broj od 50.000.

Prosečna tržišna cena jednog takvog automobila kreće se od dve hiljade do pet hiljada evra.

Uz carinu od 10 odsto, koja bi se plaćala za vozilo proizvedeno u zemljama EU, PDV od 18 odsto i registraciju koja u proseku košta oko 200 evra, preregistracija jednog automobila bi koštala oko 1.600 evra.

Ukoliko bi svih 15.000 vozila dobilo srpske tablice, država bi inkasirala 24 miliona evra.

Ukidanje "E tablica"

Nacrtom "leks specijalisa" predviđena je preregistracija svih vozila sa stranim tablicama, čak i onih sa takozvanim “E tablicama”.

Iz Ministarstva ekonomije je najavljeno da takvih tablica više neće biti.

Mladen Alvirović iz Nacionalne vozačke akademije kaže da su vlasnici takvih automobila iskoristili zakonske mogućnosti, pa su uvezli automobil bez plaćanja carine i poreza.

“Ljudi koriste mogućnosti koje im zakon daje, a neka stroga kontrola tu ne postoji. tako da je bilo u poslednje vreme dosta onih koji su ušli u našu zemlju i registrovali ‘E tablice’ nekih virtuelnih firmi”, kaže Alvirović.

“Agencije to završavaju, registruju ovde predstavništva nekih virtuelnih firmi iz Crne Gore, BiH, Makedonije i drugih zemalja gde je relativno lako otvoriti firmu i sve to zajedno traje nekih tri nedelje. Nije to neki veliki manjak u budžetu, ali u svakom slučaju, ispravlja se nepravda”, smatra on.

Preregistracija vozila sa crnogorskim tablicama znači i da će ti automobili morati da idu na tehnički pregled, što do sada nije moralo da se radi.

Dosadašnja praksa je bila da se u Crnu Goru pošalju saobraćajna dozvola i tablice i vlasnik bi dobio nove registracije bez prethodno obavljenog tehničkog pregleda vozila.

Blic: Rok tri meseca

Vlasnici automobila sa crnogorskim tablicama u Srbiji moraće u roku od tri meseca da preregistruju vozila i da za to plate PDV i carinu, piše "Blic".

List navodi da će Vlada Srbije sva vozila posle zadatog roka oduzimati.

Budžet Crne Gore biće zbog toga siromašniji, ali će srpska državna kasa od ove mere imati čak sedam milijardi dinara više, što je više od bilo kog prihoda koji je Vlada upakovala u paket mera štednje na prihodnoj strani.

Ako se posle analize zakonskih pravila utvrdi da bi se isti princip mogao primeniti na sve strane tablice koje uz ovlašćenje voze građani Srbije, čeka ih potpuno ista sudbina, piše “Blic“.

Нема коментара: