brojač poseta

понедељак, 16. фебруар 2009.

Profesionalni lopovi kradu džip za 30 sekundi

Profesionalni lopovi kradu džip za 30 sekundi

BEOGRAD - Za 11 sekundi lopov je uspeo da probuši lim na „tuaregu”, izazove kratak spoj i otvori centralnu bravu, a u narednih 20 sekundi on i saučesnik ušli su u vozilo, startovali ga i odvezli se. Pri tom su bili maskirani i na mestu krađe nisu ostavili nijedan trag koji bi nam pomogao u daljoj istrazi. U svakoj grupi striktno je podeljen posao, zna se ko krade, ko prekucava brojeve, nabavlja lažnu dokumentaciju, nalazi kupce.

Krađom, preprodajom, ali i vraćanjem automobila vlasnicima uz novčanu nadoknadu u Beogradu bavi se nekoliko organizovanih kriminalnih grupa, među kojima su najjače iz žarkovačkog naselja Rupčina, sa Miljakovca, Zvezdare, a njihovi članovi čak sarađuju. Svakom članu grupe dovoljan jedan telefonski poziv da sazna koji klan stoji iza krađe određenog automobila, kao i da li je moguće da vlasnik otkupi vozilo.
- Ove kriminalne grupe delom se finansiraju od vraćanja vozila vlasniku uz novčanu nadoknadu. Prošle godine je, recimo, 246 vozila od ukupno 1.001 nađeno, vraćeno uz otkup, koji je iznosio od 3.000 do 14.000 evra. Neka vozila ostaju u gradu, prekucavaju im brojeva šasije i motora, pribavljaju lažnu dokumentaciju na osnove koje ih registruju na pozajmljenu ličnu kartu i prodaju u unutrašnjosti. Pojedina vozila na kojima je delimično prekucan broj šasije odvozi iz zemlje i prodaje na crnom tržištu Kosova, Crne Gore, a džipovi na auto-pijaci u Damasku - kaže za „Blic” Borislav Kovačević, šef Odseka za suzbijanje delikata na motornim vozilima PU za grad Beograd.
U svakoj grupi striktno je podeljen posao, zna se ko krade, ko prekucava brojeve, nabavlja lažnu dokumentaciju, nalazi kupce.
- Posle kradljivaca, na scenu stupaju saučesnici-pomagači, koji ukradena vozila smeštaju u iznajmljene garaže, i to uz falsifikovanu ličnu kartu. Sledeća karika u lancu su auto-limari koji prekucavaju brojeve oznake šasije i motora. Za to vreme falsifikatori pribavljaju lažnu dokumentaciju za vozilo. Takvo vozilo preuzimaju distributeri koji nalaze kupca za vozilo. Transport vozila obično obavljaju ljudi koji nisu u grupi i koji ne znaju za koga rade. Njima se samo telefonom da uputstvo gde da odvezu vozilo. Kad stignu na odredište dobiju poziv da ostave ključeve i vrate se. Za taj „posao” dobiju 500 evra - objašnjava Kovačević.
On napominje da naši kradljivci veoma dobro sarađuju s „kolegama” u BiH i Hrvatskoj i da trampe ukradena vozila, na kojima prekucaju brojeve motora i šasije i registruju ih uz pozajmljenu ličnu kartu nekog poznanika.
- Prošle godine u prestonici je ukradeno 2.301 vozilo, što je za 14,5 odsto manje nego 2007. godine, a to je posledica hapšenja nekoliko organizovanih kriminalnih grupa. Međutim, drugu polovinu godine karakteriše povećanje broja krađa takozvanih trkača. Oni vrebaju situacije kada ljudi ostave ključ u bravi i izađu na minut do trafike ili pekare i, dok oni kupuju, kradljivci odvezu vozilo - kaže Kovačević.
Na meti kradljivaca uglavnom su automobili „folksvagen” ili „zastava” i skoro polovina ukradenih vozila je iz ova dva programa. Najčešće se krade „jugo”, koji rasture u delove ili prepakuje u stari, koji više nije u voznom stanju, a koji ima svu dokumentaciju. „Zastavina” vozila pogodna su za krađu jer nemaju nikakvu zaštitu. Prošle godine učestale su krađe automobila francuskih proizvođača. Luksuzna vozila, pre svih džipovi „tuareg”, BMWx5 i „porše kaen”, manje su na meti visokoorganizovanih kriminalnih grupa.
- Vozila se najčešće kradu u vreme poseta bolnicama, pa su parkinzi oko VMA, KC, KBC Zvezdara i Bežanijska kosa, kao i bolnice u Tiršovoj najugroženiji. Među ugroženima su i parkinzi ispred velikih tržnih centara „Tempo”, „Vero”, „Merkator” i bulevari Dr Zorana Đinđića i Arsenija Čarnojevića. I dalje je najugroženiji Novi Beograd, na čijoj teritoriji je ukradeno 633 vozila - navodi Kovačević.
Kovačević se osvrnuo i na lošu kaznenu politiku, zahvaljujući kojoj lopovi često umaknu pravdi.
- Predviđena zatvorska kazna je do dve godine, tako da se ne podiže optužnica, pa im istražni sudija ne određuje pritvor, već se osumnjičeni puštaju da se brane sa slobode i nastavljaju s krađama. Iz tog razloga upućen je predlog za izmenu dela Krivičnog zakonika, kako u smislu kvalifikacije i naziva krivičnog dela tako i visine predviđene kazne - navodi Kovačević.
On napominje da profesionalni kradljivci stupaju u kontakt sa vlasnicima, preko posrednika, i kažu im da su u mogućnosti da im vrate kola. To je klasična iznuda, ali Krivični zakonik, međutim, nije regulisao ovu materiju jer se pod iznudom smatra da se na oštećenog vrši pritisak, uz upotrebu sile ili pretnje.
- U otkupu je situacija drugačija jer vlasnici dobrovoljno stupaju u kontakt sa kradljivcima i pristaju da daju novac da vrate automobil. Zato se iznuđivači u sudskom postupku optuže samo za prikrivanje, za šta je predviđena mala zatvorska kazna - navodi Kovačević.

Najsavremenija oprema za krađu
Za krađu automobila koriste se najsavremeniji alati za savlađivanje elektronskih i mehaničkih prepreka, kao i uređaji za dekodiranje kompjutera. Opremu dobavljaju iz inostranstva, a moguće je naručiti i preko interneta.
- Saznaju sve slabe tačke nekog modela, nabave alat i nije im teško da zaobiđu elektronsku zaštitu na većini vozila. Novije modele pretežno pale preko OBD ulaza na papučicama sa USB kablom na kraju kog se stavi dekoder za određeno vozilo - objašnjava Borislav Kovačević.
- Nova vozila, koja imaju takozvane ćorave brave, otvaraju se tako što se na tačno određenom mestu, u zavisnosti od automobila, buši lim gde prolazi snop kablova. Lopovi iseku rebrasto crevo, izazovu kratak spoj na snopu žica i otvore centralnu bravu.
Uprkos tehnici koju lopovi poseduju, Kovačević preporučuje vlasnicima da koriste i elektronsku i mehaničku zaštitu, jer će ona u svakom slučaju usporiti lopove.
- Praksa pokazuje da lopovi uvek idu na slabije obezbeđenje automobile. A ako postoji zaštita, veća je mogućnost da ih primete građani i obaveste policiju - kaže Kovačević.
Vlasnici onih skupih automobila, kao što je „tuareg”, trebalo bi da na mestima na kojima lopovi buše lim, da bi presekli rebrasto crevo između instalacija i vrata, postave metalnu ploču.
- GPS sistem pomaže u nalaženju lopova, ali organizovane kriminalne grupe poseduju „ometač”, koji onemogućava satelitsko praćenje vozila - kaže Kovačević.


Lažne prijave
Prošle godine u ekspanziji su lažne prijave krađa automobila.
- Građanin kupi automobil na lizing i ima saobraćajnu nezgodu. On to ne prijavi, već da mu je automobil ukraden kako bi naplatio kasko osiguranje. Dešavalo se i da neko iznajmi automobil od rentakar agencije, odveze ga u inostranstvo i proda, a zatim prijavi krađu - priča Borislav Kovačević, šef Odseka za suzbijanje delikata na motornim vozilima PU za grad Beograd.


INTERPOL : 130.000 ukradenih vozila na Balkanu
n Prema podacima Interpola i Europola iz 2008, na teritoriji zemalja zapadnog Balkana nalazi se oko 130.000 ukradenih automobila. (Pretpostavlja se da se polovina ovih vozila nalazi u Crnoj Gori, oko 30.000 je u Bosni i Hercegovini, više od 25.000 na Kosovu u Metohiji, a ostalo u Hrvatskoj, Srbiji i Makedoniji )



-Saradnja kriminalaca
U poslednjih petnaestak godina u Srbiji je ukradeno oko 22.000 automobila.

-Srpska auto-mafija često sarađuje s organizovanim kriminalnim grupama iz Crne Gore, Hrvatske, BiH, Kosova i Albanije
tranzit

-Srbija je zemlja tranzita preko koje kriminalci svoj plen s područja zapadne Evrope krijumčarskim kanalima prebacuju prema istoku

-Šverc u Rusiju
Kanal vodi ka Moldaviji, Ukrajini, Belorusiji i Rusiji. Bilo slučajeva da su vozila ukradena u Srbiji završila kod kupaca u Sibiru

-Šverc na Bliski istok
Drugi preko Bugarske ide ka Turskoj i dalje ka Iraku i Siriji na auto-pijaci u Damasku, koja je deset puta veća od one u Bubanj potoku i gde niko ne proverava dokumentaciju. Prodaju su automobili srednje klase

Нема коментара: