brojač poseta

недеља, 22. фебруар 2009.

Počinje zamena za "punto“

Građani od sutra mogu da koriste povoljne kredite sa fiksnom kamatom za kupovinu novih automobila marke "punto" u zamenu za stare.

Fijatov punto (Nemanja Jevtić, B92)
Fijatov punto (Nemanja Jevtić, B92)
Krediti se odobravaju uz fiksnu kamatnu stopu od 4,5 odsto za "punto" proizveden u Kragujevcu, pri čemu je rok otplate od pet do sedam godina. Za osnovni model "punta" odnosno "zastave 10", koji podrazumeva benzinski motor i standard euro 4, cena je 6.999 evra sa porezom na dodatu vrednost.

Rata tako iznosi 97 evra uz rok otplate od sedam godina i 130 evra uz rok otplate od pet godina.

Za model koji podrazumeva i klimu i ABS i ABD kočione sisteme, električne podizače i centralnu bravu potrebno je izdvojiti 9.150 evra, što je 127 evra mesečno uz otplatu na sedam godina i 170 evra mesečno uz rok otplate na pet godina.

"Da smo u STO, ne bi moglo"

Vlada Srbije ne bi mogla da subvencioniše kupovinu Fijatovog automobila "punto" da je Srbija članica Svetske trgovinske organizacije (STO). U tom slučaju država bi morala pod istim uslovima da podstiče kupovinu aubomobila svih proizvođača, rekla je predsednica Komisije za zaštitu konkurencije Dijana Marković-Bajalović.

Ona je u intervjuu FoNetu rekla da su subvencije za kupovinu "punta" u formalno-pravnom pogledu dopuštene, budući da Srbija još nije članica STO.

Inače, uvoznici automobila ocenili su takvu prodaju "punta" kao akciju kojom se dovodi u pitanje slobodno tržište, čime se krši Ustav i nekoliko zakona, prenosi Blic novac.

Oni navode da se ovaj model, koji će proizvoditi Zastava, ne može smatrati domaćim vozilom jer ga ne čini bar 60 odsto komponenti proizvedenih u Srbiji.

U Srbiji nije registrovana nijedna firma koja se bavi kompletnom reciklažom automobila, iako je najavljen program zamene starih kola.

Reciklažom starih automobila moglo bi da se bavi više od 270 firmi registrovanih za preradu metalnog otpada u Srbiji, koliko ih je registrovano u Agenciji za privredne registre.

Podsetimo, ove nedelje na sednici Vlade Srbije mogao da se nađe dodatni program zamene starog automobila za novi "punto".

Tim programom je predviđeno da država sa 1.000 evra subvencioniše kupovinu novog "punta", ako se za njega menja stariji automobil sa motorom ispod standarda euro tri. Tako kupljeni "punto" koštao bi 5.999 evra.

Šefica odseka za berzu sekundarnih sirovina u Agenciji za reciklažu Stana Bijelović kaže da bi reciklažom starih automobila u Srbiji mogla da se bave preduzeća koja su registrovana za sakupljanje i preradu metalnog otpada, kao i da ta preduzeća imaju kapaciteta za reciklažu starih automobila.

One je međutim naglasila da bi reciklažne firme pre nego što se počnu baviti tim poslom trebalo da pribave saglasnost od nadležnog Ministarstva ekologije i prostornog planiranja za obavljanje te delatnosti.

Inače, u svetu postoje firme koje se bave recklažom automobila, međutim u Srbiji je situacija drugačija jer do sada nije registrovana nijedna takva kompanija, već samo firme za preradu metalnog otpada i školjki automobila.

Prosek starosti srpskog voznog parka je 18 godina, pa će tako otkupljena vozila odmah ići na otpad i u preradu sirovine koje će moći da koristi domaća metalska industrija.

Kad automobil vlasnik preda na reciklažu, on će dobijati potvrdu koja donosi fiksni popust od 1.000 evra. Jedini uslov prilikom predaje vozila na reciklažu biće da motor nema ekološki standard "euro 3" i da ima osnovne delove - motor, točkove i vrata.

Sličan program u Nemačkoj

Model zamene starog automobila za novo već je našao svoju primenu u Nemačkoj.

Predviđeno je da ekološku premiju od 2.500 evra dobiju građani koji auto star najmanje devet godina daju da za to specijalizovanoj firmi pretvori u staro gvožđe i kupe novo vozilo.

Vlada je za premije predvidela jednu i po milijardu evra, što znači da je izdvojen novac za oko 600.000 premija.

U Nemačkoj se samo u jednom danu Saveznoj upravi za privredu i kontrolu izvoza, preko kojeg će se premije isplaćivati, javilo se 270.000 građana.

Нема коментара: