brojač poseta

уторак, 27. јануар 2009.

PROKOCKALI ČAK 1,78 MILIJARDI EVRA!

Zbog procena Mlađana Dinkića i eksperata iz vlasti „Jat" nije prodat za 200 miliona evra, sprečena privatizacija RTB-a „Bor" od 466 miliona dolara, raskinuta koncesija za autoput...

Država Srbija je, zbog stručnih procena Mlađana Dinkića i ostalih „eksperata" iz kabineta Koštunice i Cvetkovića, samo na tri nerealizovana posla izgubila čak 1,78 milijardi evra!

Da su „Jat" i RTB „Bor" prodati pre svetske finansijske krize i da nije raskinuta koncesija za izgradnju autoputa, naša država bi danas bila u mnogo povoljnijoj poziciji. U sva tri sporna posla presudili su vajni „ekonomski stručnjaci" iz Vlade Srbije, koji očigledno nisu imali pojma kakva se kriza sprema na svetskim tržištima.

Vicepremijer Mlađan Dinkić je tako pre dve godine dao sve od sebe da ruski „Aeroflot" ne kupi „Jat", tvrdeći da nacionalna aviokompanija može da se proda mnogo povoljnije. Sada, međutim, niko nije zainteresovan za „Jat".

Odbili 200 miliona

Rusi su prošlog leta nudili više od 130 miliona evra za „Jat", što je važilo za najbolju ponudu. Međutim, generalni direktor „Jata" Saša Vlaisavljević otkriva da je jedna velika aviokompanija krajem 2007. bila spremna da plati više od 200 miliona!

- Uslov je bio da se tender okonča pre leta 2008, ali su se, nažalost, okolnosti u prošloj godini promenile, a tender je značajno kasnio iz više razloga... - kazao je Vlaisavljević, koji nije želeo da otkrije ime kompanije, jer planira da obnovi pregovore s njima. On je potvrdio i da je „Aeroflot" bio izuzetno zainteresovan za „Jat" u prvoj polovini 2008, posle čega se okrenuo Česima.

Ilić: „Aeroflot" bio najbolji

Velimir Ilić tvrdi da je trebalo „Jat" da prodamo „Aeroflotu".

- Gde bi nam bio kraj da smo prodali „Jat" Rusima, koji su nudili 140 miliona evra, nove avione i koji bi koristili slobodno nebo nad EU?! Ali, genije Dinkić kaže: „Neka propadne ‘Jat', nećemo da rušimo odnose sa EU" - pita Velimir Ilić.

Dinkić nasledio probleme

U Ministarstvu ekonomije rečeno je Pressu da je Mlađan Dinkić na čelu tog resora tek od 2007. godine i da su svi ti problemi nasleđeni.

- Ti problemi su nasleđeni, između ostalih, i od Velimira Ilića. A Ilić, pre nego što bilo šta kaže, treba da pogleda šta je to on uradio - kažu u Dinkićevom ministarstvu.

Na naše pitanje ko je kriv što „Jat" nije na vreme privatizovan, Vlaisavljević kaže da je reč o „spletu više okolnosti", kao i da je odgovor „van kompetencija generalnog direktora javnog preduzeća". Nezvanično, u vrhu „Jata" nam je rečeno da je prodaja „Jata" sprečena iz vrha vlasti, jer se procenjivalo da će njegova vrednost značajno porasti do proleća 2009 (!?!).

Koliko su naši „vladajući eksperti" stručni, pokazuje to što za „Jat" danas apsolutno niko nije zainteresovan i što mu vrednost pada svakog dana. Ugledni konsultant za strana ulaganja Milan Kovačević kaže da nema šanse da bilo ko sada kupi „Jat".

- Toj kompaniji konstantno opada vrednost zbog svetske ekonomske krize. Takođe, sada je tu i Sporazum o otvorenom nebu, kojim se propisuje da većinski vlasnici „Jata" ne mogu biti kompanije izvan EU, a nema više ni monopola „Jata" na određene linije... - kaže Kovačević.

Slična priča je i sa RTB-om „Bor", koji nije prodat austrijskom „Ateku" kada je Vlada odbila finansijske garancije države Austrije. „Atek" je bio spreman da za „Bor" plati sada nezamislivih 466 miliona dolara!

- RTB „Bor" nije prodat, jer Dinkiću nije bila dovoljna garancija austrijske vlade da će ugovor biti ispoštovan u potpunosti. Dinkić je tada rekao da nema kašnjenja i da imamo nove zainteresovane ponuđače... Samo, ne znam gde su se sad razbežali, sad se niko ne javlja na tendere... - pita bivši ministar infrastrukture Velimir Ilić.

Inače, posle eliminisanja „Ateka", propao je i još jedan tender za prodaju RTB-a „Bor", a sada je do 31. marta produžen rok za dostavljanje dokumentacije za treći tender. Jedan od zainteresovanih je biznismen Zoran Drakulić.

- RTB „Bor" sada vredi mnogo manje nego pre šest meseci. Svetska ekonomska kriza je i ovde učinila svoje, pa danas tona barka košta 3.000 dolara, a pre šest meseci za nju je trebalo dati 8.000 dolara. A cena RTB-a „Bor" direktno zavisi od cene bakra - kaže Drakulić, i napominje da je njegova kompanija „Ist point" prosledila novi predlog za privatizaciju, prema kome će odmah investirati 150 miliona dolara u RTB „Bor", kako bi se proizvodnja bakra podigla na 60.000 tona.

Milan Kovačević kaže da nikako nije trebalo poništiti ugovor sa „Atekom", jer su oni skoro pola novca uplatili, a imali smo i garancije austrijske vlade.

- To je izuzetno neozbiljan i štetan potez po sve građane Srbije - kategoričan je Kovačević.

Konačno, Vlada Srbije raskinula je prošle godine koncesiju o izgradnji autoputa Horgoš-Požega sa konzorcijumom „Alpina - Por". Tada je Mlađan Dinkić obećao da će Srbija, sama iz svog budžeta, izgraditi autoput. Sada u budžetu nema dovoljno ni za plate i penzije!

- Kako ugovor ne može da se raskine ako je projekat u fazi realizacije, u Srbiji bi se sada uveliko gradio autoput, imali bismo veliku investiciju u toku. Ali, najboljem ministru ekonomije Mlađanu Dinkiću to se nije svidelo. Tražiću u Skupštini da se oformi anketni odbor da bi se utvrdilo zašto je taj projekat poništen - kritikuje Ilić.

„Pojavi se genije..."

A Milan Kovačević podseća da je dosta tajni u vezi sa ugovorom za autoput, ali ističe i da je šteta ogromna.

- Tri godine su bačene, a šteta je još veća, jer bi neke naše firme radile na izgradnji puta, počelo bi ranije korišćenje autoputa... - kazao je Kovačević.

Kao glavnog krivca za neuspele privatizacije bivši ministar infrastrukture Velimir Ilić, ali i konsultant za strana ulaganja Milan Kovačević, označavaju Mlađana Dinkića.

- Pojavi se genije, najbolji ministar finansija Mlađan Dinkić. Njegova znanja iz oblasti ekonomije jedino još razume Tadić. Pa, taj genije je zaustavio sve projekte - tvrdi Ilić.

Нема коментара: