brojač poseta

недеља, 14. децембар 2008.

Zbunjeni i kupci i prodavci vozila

Zbunjeni i kupci i prodavci vozila

Na tržištu automobila u Srbiji vlada prava zbrka jer je prodaja smanjena uprkos sniženjima i do nekoliko hiljada evra, a većina prodavaca se ne usuđuje da prognozira šta će se dešavati sledeće godine. Konfuziju izaziva najava smanjenja carine na uvoz vozila za deset odsto, koje je izvesno, ali i neizvesno povećanje takse na registraciju vozila, jer se ne zna da li će se odnositi na sve vrste četvorotočkaša.

Takođe, moguće je i poskupljenje kredita. Automobilska industrija u svetu je u velikoj krizi, a ne zna se kako će se izvući iz nje. Može se ispostaviti da pojeftinjenje vozila budu nedovoljno za prosečnog domaćeg kupca, koji je i dosad teško dolazio do automobila, jer će sledeće godine imati manje para u džepu.
Cene četvorotočkaša u Srbiji, i novih i polovnih, već su smanjene u prethodnih nekoliko nedelja, a najverovatniji razlog je pad prodaje. Neki dileri za ovakvu situaciju optužuju (dez)informacije o smanjivanju carine, koje su naterale potencijalne kupce da sačekaju 1. januar, kada bi ta odluka trebalo da stupi na snagu.
U predstavništvu „Dženeral motorsa“ i u „Delta autu“ kažu da će zbog smanjivanja carine od deset odsto troškovi biti niži 6,5–7,0 odsto, ali ne žele da preciziraju kako će se to odraziti na maloprodajne cene, dodajući da će se to videti tek posle 1. januara. Ipak, ne smanjuje se samo carina, već i osnovica za porez.
– Sada su automobili iz EU u Srbiji opterećeni sa 42,19 odsto dažbina, a nakon smanjenja carina taj iznos bi trebalo da bude oko 30 odsto. Međutim, ne može se sa sigurnošću reći da će cene zaista biti niže za 12 procenata – navodi Irena Gvozdenović, PR predstavništva „Dženeral motorsa“ za Srbiju..
U „Delta autu“ navode da su najava smanjivanja carine i pisanje štampe da će vozila pojeftiniti 3.000–5.000 evra naglo smanjili tražnju, a svi uvoznici su krenuli u nekontrolisano snižavanje cena. Kako to nije dalo željene efekte, neke firme, kako navode u ovoj kući, prodavale su vozila ispod nabavne cene jer su za to imali podršku stranog partnera.
„Razlog smanjene prodaje uprkos povoljnim uslovima je i nemogućnost kreditiranja finansijskih institucija, banaka i lizing kuća, tako da je željeni rezultat izostao“, tvrdi Miloš Petrović, direktor „Delta auta“.
Na pitanje da li su pojeftinjenja u Srbiji posledica i krize automobilske industrije, u „Dženeral motorsu“ ističu da ima i toga. „Veliki popusti u poslednjem kvartalu 2008. godine posledica su krize, ali i nestabilnog kursa dinara i uslova na domaćem tržištu“, dodaje Gvozdenovićeva.
U „Delta autu“ tvrde da je sada najbolji trenutak za kupovinu jer cene neće biti niže, dok u „Dženeral motorsu“ ističu da snižavanje cena ne zavisi samo od stanja automobilske industrije, već od tržišta.
Vladimir Bugarski, vlasnik auto-placa „Beoafrika“, smatra da situaciju kod polovnih vozila, posebno onih jeftinijih, komplikuje najavljeno povećanje takse na registraciju. On navodi da su već uveli popust od deset odsto, ali da to možda neće imati efekta. Polovni „punto“ košta oko 5.000 evra, ali smanjenje cene od 500 evra može da „proguta“ uvećana taksa za registraciju.
– Ljudi su zbunjeni. Spominje se manja carina, ali i povećanje takse. Na drugoj strani kamate na kredite za kupovinu polovnih vozila povećane su sa 15 na 20 odsto. U takvoj situaciji normalno je što je prodaja smanjena. Ovo je uz smanjenje carine sigurno bio razlog uvođenja popusta – objašnjava Bugarski.
Na pitanje da li bi vozila mogla u narednoj godini dodatno da pojeftine, on kaže da je to teško verovatno jer ne mogu ići ispod nabavne cene.
Dragan Rodić, direktor auto-placa „Auto Rodić“, kaže da su dodatna pojeftinjenja moguća jedino ako se smanje cene u nabavci, odnosno u EU, a takvih najava zasad nema. On čak smatra da i niža carina neće puno promeniti cenu jer će troškovi polovnih automobila ostati skoro isti. Pored toga Rodić kaže da od Nove godine neće biti umanjenja carine zbog kilometraže ili oštećenja koja su dosad snižavala nabavnu cenu.

Нема коментара: