brojač poseta

среда, 24. децембар 2008.

Elektronske karte za manje „švercera”

Da postoji mogućnost elektronske naplate karata, „švercovanje” u vozilima javnog prevoza otišlo bi u istoriju. Kad bi svi putnici plaćali karte, Grad bi imao više novca, a prevoz bi bio bolji i pouzdaniji. Tenderi za uvođenje GPS i GPRS sistema, u okviru koga je i elektronsko naplaćivanje karata, više puta su propadali a za to vreme čak 12 odsto od ukupnog broja prevezenih putnika ne plaća kartu.


„Pred vratima” novog poskupljenja, Beograđani koji ne kupuju mesečne karte i dalje moraju da vode računa o tome da li će na kiosku pronaći kartu za prevoz ili o tome da li će vozač imati da vrati kusur. Osim toga, sadašnji sistem kontrole karata u javnom prevozu na ivici je pouzdanosti. Kontrola GSP dobro radi svoj posao ali su mogućnosti za malverzacije putnika i „gledanje kroz prste” od strane kontrolora velike. Na primer, često se dešava da putnici psuju kontrolore ili se prave da ih ne čuju, ali ni opraštanja kontrolora nisu retka.
- Ni u jednom sistemu ne može biti veća mogućnost za šverc od ovoga - kaže Drago Tošić, direktor privatnog prevoznika „Beobus”.
Gradovi sa kojima se Beograd često poredi odavno su preležali ove „bolesti”. Francuska, Italija, Portugal, a odnedavno i Hrvatska samo su neke od zemalja gde se karte za gradski prevoz mogu platiti uz pomoć mobilnog telefona ili kartice koja je nalik onoj za bankarski automat. Kako se to radi u inostranstvu pokazali su stručnjaci iz Francuske, koji su pre mesec i po dana u Sekretarijatu za saobraćaj predstavili projekat GPS i GPRS sistema, u okviru koga je i sistem elektronskog naplaćivanja karata. Softver firme „Calypso” iz Francuske primenjuje se u nekoliko evropskih zemalja i u Americi. Svaki putnik ima karticu na kojoj postoji određena svota novca kojom može plaćati prevoz. Kad uđu u autobus putnici provuku karticu kroz automat i plate vožnju. Provera putnika je znatno olakšana jer kontrolori kod sebe imaju automate kroz koje provlače kartice i utvrđuju da li je putnik platio ili ne. Dakle, nema „moljakanja” putnika da daju lična dokumenta ako nisu platili kartu a nema ni pisanja kazni na indigo papiru.
- Kad kontrola uđe u autobus, automatski se blokiraju svi automati i onda je lako odgonetnuti ko nije platio kartu. Uvođenjem GPS i GPRS sistema, u paketu i novog sistema naplate uz pomoć kartica ili mobilnih telefona, sistem kontrole će biti znatno olakšan, a broj „švercera” smanjen - kaže Drago Tošić.
Drugi način da se putnicima olakša plaćanje je slanje sms poruka. Prema rečima direktora GSP Radoslava Nikolića, plaćanje putem mobilnih telefona ipak ima mane.
- Recimo, uđe putnik u autobus, na telefonu otkuca poruku i čeka da vidi da li će naići kontrola. Ako naiđe, on pošalje poruku i plati kartu. Mnogo je realnije da imamo kupovinu karata na automatu. U Zagrebu postoje automati na određenim punktovima u gradu do kojih putnik dođe, otkuca poruku, pošalje i dobije kartu iz automata sa kojom kasnije ulazi u autobus. Taj sistem je tehnički pouzdaniji jer smanjuje mogućnost zloupotrebe - kaže Radoslav Nikolić, direktor GSP i najavljuje da bi elektronske karte, kamere i sve drugo što ulazi u sistem moglo da zaživi za godinu dana. Koliko će se ta procena obistiniti ostaje da se vidi, a jedan od razloga za sumnju je i to što je već nekoliko puta propadao tender za uvođenje ovog sistema zbog, kako su nadležni objasnili, nedostatka zainteresovanih firmi.
Osim elektronskog naplaćivanja karata, prednosti GPS i GPRS sistema su velike i u drugim segmetima javnog prevoza. Usluga je prilagođena svakom korisniku, putnici ne moraju da kupuju karte na kiosku i da brinu da li ih tamo uopšte ima, manje je švercera a samim tim i veći prihod koji Grad ostvaruje, ali su moguće i brze korekcije trasa kojima saobraćaju linije.
- Lako je utvrditi koje su najčešće putanje većine putnika. Na osnovu toga mogu se menjati i linije gradskog prevoza i usklađivati prema potrebi korisnika - zaključuje Tošić.

Nezavisni kontrolori
Direktor grupe „Beobus”, jednog od najvećih privatnih prevoznika u gradu, kaže da bi sistem kontrole morao biti izopšten iz GSP „Beograd”.
- Bilo bi dobro kad bi putnike kontrolisala nezavisna privatna firma, a ne sam GSP. Privatnik ili neko drugi, suština je da kontrola mora da bude u potpunosti nezavisna a samim tim organizovanija i bolja - kaže Tošić.

Ne plaćaju karte
Prema rečima direktora GSP Radoslava Nikolića, u Beogradu ima između osam i 12 odsto građana koji ne plaćaju nijednu vrstu karte. Ukoliko se ima u vidu da se svakodnevno vozilima GSP prevoze milion putnika, gruba računica kaže da u Beogradu ima barem 80.000 „švercera”.


Нема коментара: