brojač poseta

понедељак, 22. децембар 2008.

ĐACI BUBAJU GLUPOSTI

Veliki broj školskih udžbenika je zastareo, napisan nejasnim jezikom, sa slovnim greškama, arhaizmima, a tu su i brojni „biseri" autora

s

Muke đaka... Deca uče iz loših udžbenika

Veliki broj udžbenika iz kojih uče đaci u Srbiji je zastareo, napisan jezikom koji nije primeren uzrastu kojem je namenjen i opterećen gomilom nerazumljivih termina. U nekima se mogu pronaći i pravi „biseri" autora, gluposti i slovne greške, pokazuje istraživanje Pressa!

Na primer, u knjizi istorije za VII razred osnovne škole, između ostalog, stoji: „Posledice konzulstva manifestovale su se u građanskom zakonu koji je bio jevanđelje poretka." A u fizici za VI razred: „Pritisak je obrnuto srazmeran dodirnoj površini sile."

Katastrofa

Profesor Filozofskog fakulteta u Beogradu dr Ivan Ivić kaže za Press da školski udžbenik koristi 80.000 đaka u jednoj generaciji i da to samo po sebi govori kolika je njegova važnost.

Sukob interesa

Učitelj Miroslav Marinković kaže da je nedopustivo da pomoćnici ministra prosvete budu autori udžbenika koje štampa državni izdavač - Zavod za udžbenike.

- U pitanju je sukob interesa! Kako to da su baš ministrove pomoćnice Vesna Fila i Milka Andrić godinama autori udžbenika, prva iz francuskog, a druga iz srpskog jezika? - pita učitelj Marinković, i podseća da je svojevrsni sukob interesa i to što je doskorašnji direktor Zavoda Radoš Ljušić autor udžbenika iz istorije koji je štampala kuća na čijem se čelu nalazio.

- Naši udžbenici imaju brojne nedostatke. Kao prvo, jezik kojim su napisani nije prilagođen uzrastu. Tu, pre svega, mislim na dužinu rečenice, ali i na arhaizme, tuđice i stručne termine koji nisu odmah objašnjeni, pa samo zbunjuju decu. Nema povezivanja stručnog znanja sa školskim i životnim iskustvima koje deca imaju. Sadržaji nisu izloženi na taj način da detetu pruže mogućnost za samostalan rad. Pitanja i zadaci u udžbenicima su ponekad potpuno besmisleni - priča dr Ivić.

On ističe da je dobar školski udžbenik najbolji način da se popravi kvalitet obrazovanja u celini. Ali, sudeći po žalbama koje na račun kvaliteta udžbenika stižu od prosvetnih radnika, đaka i njihovih roditelja, Srbija je još daleko od kvalitetnog obrazovanja. Učitelj u beogradskoj osnovnoj školi „Kralj Petar I" Miroslav Marinković kaže za Press da praksa pokazuje da su udžbenici namenjeni učenicima od petog do osmog razreda katastrofalni!

- Oni su samo lepo obojeni, ali su prepuni termina koji zbunjuju decu. Preobimni su, napisani nerazumljivim jezikom, rečima koje nisu u duhu srpskog jezika. Ta terminologija traži dodatno tumačenje i od nastavnika i od roditelja. U našim udžbenicima najmanje ima primenljivog znanja - kaže Marinković.

Predrasude

On upozorava da se neko dosetio i uveo i obavezne radne sveske kako bi izdavači zarađivali, nastavnici što manje radili, a roditelji plaćali!

Tržište od 100 miliona evra!

Stručnjaci su izračunali da je izdavaštvo udžbenika veoma unosan posao, pa ne čudi što se svi bore za „svoj deo kolača". A računica izgleda ovako - u Srbiji ima 650.000 učenika osnovne škole i, ako komplet udžbenika košta 100 evra, to je tržište od 65 miliona evra. Kada se tome doda i srednja škola, dolazi se do fantastične cifre od oko 100 miliona evra. U Srbiji trenutno, pored državnog, ima i 26 privatnih izdavača udžbenika, a novi zakon o udžbenicima, koji bi uredio ovu oblast, još čeka na usvajanje.

- Deca gradivo nauče napamet, a nastavnici od njih traže da popune radnu svesku dok oni sede besposleni. Učenici se najviše žale na udžbenike iz geografije, biologije i istorije. Kažu da im je toliko teško da iz njih uče da ih to nekada natera u plač - priča Marinković.

Savetnica ministra za nauku Ana Pešikan, koja se dugo bavi ovom problematikom, ističe za Press da analize kvaliteta udžbenika ukazuju na brojne nedostatke.

- Ima tu i ponešto što valja, ali većim delom naši udžbenici nisu dobri. Problem je što se samo nasumično menjaju, bez jasne svesti šta se s tim zaista želi da postigne. Uočljivo je da se više menja izgled udžbenika nego njihova suština - kaže Pešikan, i upozorava da u školskim knjigama još mogu da se nađu predrasude i stereotipi, što je nedopustivo.

BISERI

Istorija za VII razred osnovne škole:

„Posledice konzulstva manifestovale su se u građanskom zakonu koji je bio jevanđelje poretka."

Fizika za VI razred:

„Pritisak je obrnuto srazmeran dodirnoj površini sile."

Geografija VII razred:

„Glavni grad Izraela je Jerusalim", stoji na početku lekcije. Posle dve stranice nalazi se slika Zida plača, a ispod slike potpis: „Jerusalim je najveći grad u Izraelu, ali nije glavni."

Geografija VII:

„Aziju zapljuskuju vode četiri okeana", napisao je autor. Međutim, Aziju zapljuskuju tri okeana - Indijski, Tihi i Severni-ledeni.

Matematika za II razred:

Lekcija „Polovina i četvrtina", zadatak: „Jova daje Aci četvrtinu svojih bombona. Aca mu kaže da je cicija i da želi bar polovinu bombona." Pitanje glasi: „Šta misliš o Aci?" Zadatak je postavljen tako da uopšte nije matematički i ovo je primer besmislenog pitanja.

Veronauka za I razred:

U ovom udžbeniku, koji je napisao jedan od vladika Srpske pravoslavne crkve, nalazi se rečenica koja je sastavljena od čak 56 reči, a rečenica za ovaj uzrast ne sme da ima više od sedam reči

Нема коментара: