brojač poseta

недеља, 26. октобар 2008.

SRBIJA OČIMA STRANACA

Ljudi iz inostranstva obožavaju Srbiju zbog dobre hrane, provoda, prirode i gostoprimstva, a smeta im kada kukamo sami na sebe i podvaljujemo u restoranima i taksijima

s1

„Beograd je najružniji grad na svetu na najlepšem mestu na svetu", rekao je svojevremeno čuveni svetski arhitekta Le Korbizje. Tada je naljutio mnoge iako je njegova izjava bila iskrena, a sam Korbizije je otišao oduševljen prirodnim lepotama Srbije. Ukoliko izuzmeno političke govore ljudi koji su retko šetali našim ulicama, stranci su iz Srbije uglavnom odlazili više nego pozitivnih utisaka. Kako Srbija izgleda u očima stranaca - pokušali smo da nađemo odgovor.

Hačatur Almazjan, jermenski violinista, prvak Briselske filharmonije i osnivač ansambla „Almazijans obsešn" prvi put je u Srbiju došao 2006. Koliko je zavoleo našu zemlju, najbolje govori to što je potpuno savladao naš jezik, ali i ovde našao srodnu dušu.

- Srbija me je prijatno iznenadila već pri prvom dolasku. Najveći šok kod mene je izazvala činjenica da se na skoro svakom koraku nešto gradi. Da za tako kratko vreme posle varvarskog NATO bombardovanja zemlja tako dobro ekonomski funkcioniše, a ima još potencijala - ističe Almazjan i kaže da mu se posebno sviđa što su Srbi nacija s karakterom i da ga u ovoj zemlji ništa ne ostavlja ravnodušnim.

slika3

Imate ponos i smisao za humor... Hačatur Almazjan iz Jermenije

Slatko najbolje na svetu

- Sviđa mi se ponos i dostojanstvo srpskog naroda. Ono što me posebno raduje je to što je ovde porodica veoma bitna. Sviđa mi se i vaše umeće da se šalite na svoj račun.

A da ljubav ulazi preko stomaka, najbolje oslikava Alamzijanova izjava:

- Obožavam prebranac, ćuretinu s mlincama i domaće slatko, najbolje na svetu! Mrzim kad neko dođe ovde i kaže da nema u restoranima pravi krvavi biftek, na primer. Pa, jebi se! Generalno, o životu u Srbiji mogu da kažem da je to pravi život!

Na pitanje da li, uprkos ovom hvalospevu, ima nešto što nam zamera, Almazjan kaže da mu se ne sviđa što stara generacija ne podržava mlade, talentovane, ambiciozne ljude, kojih ima mnogo u Srbiji i koji su budućnost zemlje. A najviše mu smeta kad, posebno pred strancima, bilo na koji način i u bilo kom kontekstu čuje rečenicu: „You know, this is Serbia".

- Na primer, posle „Evrovizije" sam toliko puta od Srba čuo da je sve bilo loše, a po celom svetu ljudi pričaju da je to bila ubedljivo najbolja „Evrovizija".

s2

Mamac za turiste... Sve više stranaca dolazi u Guču

Za prvaka Briselske filharmonije Srbija je Mećavnik, Drvengrad, Novosadska tvrđava, manastiri, Zemun, rakija, najlepše žene na svetu, Fruška gora, Dunav i Tara.

- Ali prvo, Srbija, kao i svaka zemlja, jesu talentovane, svetski poznate patriote, savremenici koji su danas pravi imidž i brend svoje zemlje.

slika

Jedni ste od retkih koji čuvaju tradiciju... Marko Parizoto iz Kanade

Najčuveniji kanadski dirigent Marko Parizoto, pre nego što je 2004. prvi put došao u Srbiju, upoznao je mnogo srpskih muzičara širom sveta tako da je mnogo toga saznao o našoj zemlji.

- Moja prva impresija je entuzijazam ljudi. Srbija je jedna od retkih zemalja koja čuva tradiciju. Putovao sam mnogo i, u odnosu na ostale slovenske zemlje, ima najtopliji mentalitet, najbliži mediteranskom.

Ono što Parizota posebno impresionira su velike porodice koje su, kako kaže, u današnjem svetu pravi fenomen.

- Dirigovao sam više puta u Beogradu i Novom Sadu i bio sam veoma srećan kada sam u slobodno vreme mogao da posetim izložbe, druge koncerte, pozorišta, a uz to i vidim nasmejane ljude na ulicama.

Parizoto se posebno raduje dolasku u Srbiju zbog čorbe, ali i bureka i gibanice. Isto tako, veoma ceni to što su ljudi prirodni. Ono što mu se ne sviđa je odnos prema strancima.

- Ne sviđa mi se kada vas ljudi gledaju kao stranca pa vam podvaljuju u restoranu, taksiju. Smeta mi i kada čujem ljude da kukaju na svoju zemlju. Naravno, treba reći šta je dobro i loše u Srbiji, ali ne potcenjivati samog sebe pred strancima - zaključuje naš sagovornik iz Kanade.

Rekli su o Srbiji

- Vrlo ste opušteni, to je ono što mi moramo da učimo od vas. Volim sve iz srpske kuhinje, posebno jagnjeću kapamu, leskovačku mućkalicu i dimljenu vešalicu. Ali, kad bismo mi Japanci živeli u velikim stanovima, kad bismo jeli meso svaki dan, finansijski to ne bismo mogli da izdržimo. Tadaši Nagai, ambasador Japana u Srbiji

- Poznato mi je da su Srbi topao i gostoljubiv narod. Znam da se u Beogradu dobro jede i posle koncerta ću s velikim zadovoljstvom da se bacim na neke od vaših specijaliteta. Koncertom sam želeo da pokažem da gajim poštovanje prema tom gradu, koga volim kao i vaš narod. Lučano Pavaroti, operski pevač

- Beograd je izvanredan grad. Sećam se vremena kada sam bio u Beogradu. Bilo je sjajno u to vreme. Siguran sam da je sada isto, ako ne i bolje. Mislim da bi bilo lepo snimati film tamo, raditi i živeti. Ne znam da li ću to učiniti, ali bih mogao. Nikada se ne zna, Beograd je sjajno mesto i vezan sam za Srbiju. Robert de Niro, glumac

- Dopada mi se srpski mentalitet. Više se osećam kao Italijan nego kao Nemac. Srbi su otvoreniji od Nemaca, nailazim na pozitivnu atmosferu gde god se okrenem. Došao sam u Srbiju bez predrasuda iako su se mnogi u Nemačkoj čudili što neko sa zapada ide na istok da radi. Pre potpisivanja ugovora, ja sam se raspitao o svemu, a imam i mnogo prijatelja Srba tamo, koji su me savetovali da prihvatim ponudu, kao i moj veliki prijatelj Franc Bekenbauer. Srpski jezik je težak, ali potrudiću se da uzmem privatnog učitelja kako bih nešto i uzvratio ljudima koji su me ovako dobro primili. Važno mi je da se ovde osećam dobro. Lotar Mateus, trener

Vanja Panajotova iz Bugarske, distrikt menadžer „Prokter end Gembla", živi u Beogradu od 2007.

Loš saobraćaj, prljave ulice

- Pre toga bila sam u Beogradu nekoliko puta nakratko na poslovnim putovanjima. U vreme „izvidnice" bilo je maglovito i hladno i tada nisam bila u prilici da mi se grad svidi. A onda mi je trebalo samo nedelju dana da se zaljubim u Beograd, i to je ljubavna priča koja traje već godinu i po. Srbija je neverovatna zemlja. Taman kad pomisliš da si sve naučio i shvatio, već sledeći dan neki detalj ponovo promeni utisak.

slika2

Vaša hrana je najbolja na svetu... Vanja Panajotova iz Bugarske

Vanji se posebno sviđaju ljudi, a onda muzika, priroda i Ada Ciganlija. Utisak joj pomalo kvare spore institucije!

- Svaki put me zapanje enormne porcije hrane i sjajno meso, možda najbolje na svetu. Volim teleću čorbu i burek. Samo jedno mogu reći, srpska hrana je za poštovanje.

Vanja je impresionirana Srbima i kaže da poseduju neverovatan duh!

- Ljudi emotivni, otvorenog uma, međusobno su povezani i vrlo lako vas prihvataju. Cene svoje slobodno vreme i znaju kako da ga utroše kvalitetno. Možda zato što je zemlja proživela mnoge uspone i padove, ratove, narod je naučio da ceni danas i da izvuče maksimum iz sadašnjeg trenutka. Drugi veliki utisak na mene su ostavili Srbi zbog svog jakog ličnog ponosa i osećanja slobode. Ovi kvaliteti, nažalost, često idu zajedno s inatom. Malo je teško nagovoriti Srbe da urade nešto ako ne žele.

Ova uspešna poslovna žena kaže da Srbija ima mnogo više da ponudi nego što to izgleda na prvi pogled i, što se duže u njoj živi, to i više voli.

- Osećaš se toliko dobro da možeš Beogradu da oprostiš loš saobraćaj, komplikovanu administarciju i prljave ulice. Ali ono što zauvek ostaje u srcu su Srbi!

Нема коментара: