brojač poseta

понедељак, 20. октобар 2008.

AUTOMOBILI BUKTINJE

U Pirotu sve češće gore vozila na tečni naftni gas. Razlog je ugradnja gasnih instalacija kod priučenih majstora koji ugrađuju delove sumnjivog kvaliteta, ali i zastareli propisi

s

Jeftinija ugradnja, skupe posledice... Požar na autu na tečni gas

Automobili s pogonom na tečni naftni gas, neuporedivo jeftinijim gorivom od benzina, sve češće se u pirotskom kraju pretvaraju u buktinje na četiri točka.

Preciznih podataka o tome koliko je automobila izgorelo nema jer mnogi i ne prijavljuju štetu, ali su se u samo poslednjih nekoliko dana u Pirotu dogodila dva ovakva slučaja. Razlog je, smatraju stručnjaci, ugradnja gasnih instalacija kod divljih i priučenih majstora koji ugrađuju delove sumnjivog kvaliteta.

Sekretar u pirotskom Auto-moto društvu Srbije Dimče Velkovski kaže da uzroke sve češće pojave automobila buktinja treba tražiti i u veoma starim propisima.

- Zakonom nije precizno regulisano ko može da ugrađuje tečni naftni gas i koji uređaji mogu da se ugrađuju, tako da se na tržištu sve više pojavljuju „divlji" majstori koji to rade. Uređaji se, maltene, švercuju i ne proverava se njihov kvalitet, odnosno ne vrši se homologacija prilikom uvoza. Priučeni „divlji" majstori ne libe se da, radi uštede od nekoliko evra, izostave na primer duplo sigurnosno crevo koje sprečava da dođe do curenja plina u kabinu vozača, već ga usmeravaju van vozila, sprečavajući da, jednostavnim paljenjem cigarete, dođe do požara u samoj kabini - kaže Velkovski.

Žmurke s policijom

Da bi sakrili od policije da njihovo vozilo ima ugrađen plinski uređaj i tako izbegli plaćanje atesta koji košta od 3.000 do 3.500 dinara, vlasnici automobila spremni su na sve.

- U Auto-moto društvu koje je ovlašćeno da radi atest plinskih uređaja imali smo prilike da vidimo domišljatost vlasnika automobila, koja može skupo da ih košta. Tako se dešavalo da točiono mesto gde se priključuje crevo sa gasne pumpe stavlja u gepek, što znači da gas curi direktno u kabinu. Dešava se i da priučeni majstori iznad samog auspuha postave točiono mesto, što je takođe veoma opasno - kaže Velkovsk.

Prema njegovim rečima, propisi za ovu oblast datiraju iz 1984. godine i da su tehnički prevaziđeni.

- Nigde propisima nije regulisano ko može da ugrađuje plinske uređaje. Umesto da ove uređaju ugrađuju isključivo licencirani majstori, priučeni majstori ih ugrađuju u privatnim garažama. Jedino ako sertifikovan i kvalitetan uređaj ugradi majstor s licencom i vozilo prođe atest, onda ono može biti bezbedno. Zbog toga je neophodno atestirati plinski uređaj, i onda je mogućnost da bude nekih problema minimalna - kaže Velkovski.

Jedan od Piroćanaca kojima se auto zapalio kaže za Press da se sve desilo vrlo brzo.

- Pojavio se mali plamen, auto se ugasio, odmah sam izašao, a onda je iz haube pokuljao plamen visok nekoliko metara. Nisam imao protivpožarni aparat i auto je izgoreo. Sva sreća da sam bio sam u automobilu i da sam brzo napustio auto koji se pretvorio u buktinju - kaže Piroćanac, koji je želeo da ostane anoniman.

Нема коментара: