brojač poseta

недеља, 04. мај 2008.

Evropski parlament odobrio projekat Galileo


Evropski parlament odobrio je krajem prošle nedelje projekat izgradnje satelitskog navigacionog sistema Galileo, čime je otklonjena i poslednja prepreka za njegovu izgradnju.

Radi se o projektu formiranja mreže sa oko 30 satelita koji će prosleđivati signale prijemnicima na Zemlji. Sistem će biti usklađen sa američkim sistemom za globalno pozicioniranje (Global Positioning System, GPS) ali će prema navodima predstavnika EU biti znatno precizniji, sa proračunom pozicije koji će odstupati najviše jedan metar (poređenja radi, podaci dobijeni uz pomoć sistema GPS odstupaju i do pet metara). Osim toga, za razliku od GPS-a koji je izgradila američka vojska, Galileo će biti pod civilnom kontrolom i neće moći da bude isključen, kao što je to moguće kada je u pitanju sistem GPS. Predviđeno je da Galileo pruža navigacione usluge vozačima, pilotima i mornarima, kao i službama koje ranije nisu koristile satelitsku navigaciju - npr. kontrolama drumskog saobraćaja, kontrolama leta, hitnim službama i elektroenergetskim sistemima. Sistem će moći da pomogne i običnim korisnicima, npr. vlasnicima mobilnih telefona da nađu put do bioskopa ili restorana.

Evropska unija je u projekat Galileo, tačnije u izgradnju satelita, dosada uložila tri milijarde dolara, a ministri finansija zemalja-članica su se krajem prošle godine dogovorili da ulože dodatnih 2,4 milijarde evra, koje će biti utrošene za lansiranje satelita i njihovo postavljanje u orbitu oko Zemlje.

Natezanje oko finansiranja projekta Galileo i formiranja konzorcijuma za njegovu izgradnju bilo je propraćeno brojnim teškoćama, a određivanje kompanije koja će upravljati sistemom se u jednom momentu činilo kao "nemoguća misija". Sumnje u opravdanost sistema Galileo javile su se i zbog činjenice da svoje sisteme slične GPS-u i Galileu razvijaju Kina, Rusija i Indija. Iako će se kineski sistem Beidou i ruski sistem GLONASS koristiti prvenstveno u vojne svrhe, predstavnici te dve zemlje su izjavili da će se njihovi sistemi, kada se 2010. godine nađu u upotrebi, koristiti i u komercijalne svrhe.

Finansijski problemi su bili razlog zbog čega su kompanije Inmarsat (V.Britanija), Finmeccanica (Italija), AENA i Hispasat (obe iz Španije) i Deutsche Telekom (Nemačka), koje su u početku bile članovi konzorcijuma Galileo, istupile iz njega. U konzorcijumu su ostale kompanije EADS, francusko-nemački konglomerat čija je kompanija "ćerka" kompanija Airbus, i kompanije Thales Navigation i Alcatel-Lucent (obe iz Francuske).

Нема коментара: